Estan obertes les inscripcions per assistir al Simposi sobre Desdoblament i Alteritat que tindrà lloc a l’Institut del Teatre de Barcelona els dies 22 i 23 d’octubre de 2015, i que es completarà amb la V Jornada Internacional de Titelles i Teràpia, també al mateix lloc el dissabte 24. El Simposi està organitzat pel IF Barcelona i l’Institut del Teatre, i en ell hi participaran com a ponents alguns dels autors del llibre-catàleg de l’exposició ‘Figures del Desdoblament’ (Manuel Delgado, Pere Capellà-Simó, Víctor Molina, Roberto Fratini, Cesc Martínez i Toni Rumbau).

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Marioneta de Pepe Otal, de l’espectacle ‘Apocalipsis según San Juan’. Foto de Jesús Atienza.

Els temes són els següents:

1. La ciutat com a espai de desdoblament. La creació de personatges propis d’algunes ciutats, com dobles o reflexos dels seus habitants.

2. L’alteritat com a subjecte antropològic. Visions de diferents formes de representar a l’altre.

3. Joguines, nines, robots i altres objectes de projecció. El joc com a forma d’expressió i la cosa com a mèdium.

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Titella de Brina Babini, companyia Pa Sucat.

El tema del desdoblament ens situa al cor mateix de l’experiència humana. És que potser no comencem a ser humans quan ens reflectim en els altres éssers que ens envolten, els donem una identitat i els reproduïm mitjançant formes i figures autònomes? Els nostres avantpassats prehistòrics veien esperits, déus i altres éssers invisibles i meravellosos en els elements vius de la natura. Avui, les arts i la ciència compleixen la funció de mostrar les múltiples cares ocultes de la realitat.

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Titella de Jaume Anglès. Fons del MAE, Museu de les Arts Escèniques del Institut del Teatre de Barcelona.

El teatre de titelles ens dóna l’oportunitat de plantejar aquests temes des de la ingenuïtat de l’art popular, la mirada dels nens o sota l’impuls de la necessitat creadora de duplicar-se i duplicar el món en què vivim.

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Processó de Setmana Santa de Robertos de Manuel Rosado. Fons del Museu da Marioneta de Lisboa.

Tractar els temes del desdoblament i de l’alteritat és entrar en els secrets més íntims del teatre de titelles en tota la seva extensió: des de les seves formes més tradicionals fins a les més avantguardistes. Uns secrets que ens obren les portes a aquesta alquímia particular que ens permet viure identitats múltiples, ser dos o més en un. Dit en altres paraules: ser titellaire.

Mòbilus
Imatge de l’espectacle Mòbilus, de Addaura Dansa.

El divendres 23, en acabar el Simposi, els participants estan convidats a assistir a l’espectacle Mòbilus, de dansa i objectes, de la companyiaa Addaura Dansa, amb direcció de Teia Moner, a la Sala Estudi del mateix Institut del Teatre.

Simposio Figuras del Desdoblamiento

Caronte. Marioneta de Jordi Bertran.

Les condicions de subscripció al Simposi són les següents:

– Associats a la revista Putxinel·li: 10 euros.
– Estudiants universitaris, socis de Unima i aturats: 20 euros
– resta: 30 euros

Hi ha ajudes especials d’Unima per als viatges i l’estada (informació a http://www.unima.es/ ).

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Marionetes de Santi Arnal. Companyia Per Poc.

Aquest simposi també està dirigit, en la seva vessant acadèmica, als estudiants i als professors que vulguin participar amb textos propis (call for papers). En aquest cas, els preus de participació són els següents:

– Estudiants, socis de Unima i aturats: 35 euros
– resta: 60 euros.

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Radiografia d’un ninot de ventriloquia de Paco Sanz. Museu Internacional del Titella de la Vall d’Albaida.

Preus especials per als assistents al Simposi i a la Jornada ‘Titelles i Teràpia’ que es desenvoluparà el dissabte 24 d’octubre (veure aquí).

Per a inscripcions i més informació genèrica del Simposi, escriure a info@ifbarcelona.cat
– Per enviar propostes i comunicacions, escriure a
mae@institutdelteatre.cat

Simposio Figuras del Desdoblamiento
Silueta del Wayang Kulit, Indonèsia. Foto de Jesús Atienza.

Etiquetas: , , , ,