Es presentarà aquest diumenge 23 d’octubre de 2016 l’espectacle ‘Gost, la Mercè’, a l’Escocesa del Poble Nou. Es tracta d’un homenatge a la Mercè Gost, aquesta artista de les ombres que va morir aviat farà dos anys, fet per tres artistes amigues i col·laboradores de la Gost, representació que tindrà lloc precisament a l’espai que ella havia gestionat durant molts anys. Un treball que prové d’un espectacle anterior, ‘Ca la Gost’, del qual ens en parla en aquest article la Núria Mestres.

El passat mes de juny es va presentar “Ca la Gost” al festival En Veu Alta, conegut com EVA, d’aquest any a Sant Sadurní d’Anoia. Aquest espectacle ens retorna al món de la Mercè Gost, artista perseguidora d’ombres, com li agradava definir-se a ella mateixa. Utilitzar la llum i l’ombra com a matèria bàsica de la creació artística és un treball efímer i fràgil, una activitat d’investigació i creació contemporània que la Mercè va portar al límit en diferents ocasions: junt amb Alba Zapater, amb qui van fundar La cònica/ Lacònica: a “Objectes trobats”, en la producció col·lectiva de gran format “Trans Fuges”, amb la col·laboració amb altres artistes i que va saber dur als límits de la fragilitat a “Sota Mínims” (veure aquí), última creació solista de la Mercè, La Cònic. Subtilesa, bellesa i delicadesa en una petita pantalla de paper vegetal i com a font de llum: petits lots puntuals, espectacle amb el qual va ser convidada a participar en el Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes a Charlevile Mézières. 2013.

Ca la Gost
Imatge de ‘Ca la Gost’.

Tres artistes de diferents disciplines s’han ajuntat per crear aquest espectacle en record a la nostra col·lega Mercè: Jordina Biosca, en la narració, Sylvia Kuchinow amb la llum i l’ombra, i Anna Subirana amb la veu i la música. Tant l’Anna com la Sylvia van participar en la creació de “Trans Fugues”. Elles diuen de la seva creació “Un conte taoista, les cançons, la música i l’ombra evoquen la seva mirada, l’ànima, l’entusiasme, la creativitat i les llums i ombres d’aquesta gran artista.”

“Ca la Gost” va sorprendre i emocionar al públic assistent a la Caves Giró Giró, a Sant Sadurní de Noia, ciutat natal de l’artista. Penso que va ser un gran encert l’espai escollit tenint en compte la relació que havia tingut sempre la Mercè amb el Cava.

Mercè Gost
Mercè Gost. Foto de Jesús Atienza.

En entrar a les caves convidaven a una copa i podies gaudir d’un vídeo amb imatges de la Mercè al llarg de la seva vida artística, muntatge realitzat per Ade Boyle, Montse Mateu i Anna Subirana. Mentre s’agrupaven els espectadors per poder baixar per veure l’espectacle íntim dirigit a un públic reduït, fet que facilitava el contacte i la immersió al món de la Mercè.

Per a l’espectacle han recuperat objectes utilitzats per la Mercè en l’espectacle “Trans Fuges” i ho han completat amb d’altres de semblants. Ens han delectat amb projeccions d’ombres utilitzant materials translúcids i acolorits, projectant la combinació d’ombres opaques i semitransparents que ens transporta als treballs de la Mercè tot mantenint la diferència. Elements com copes de vidre, gots, targetes obsoletes foradades d’antics ordinador. La Mercè deia que l’interessava la utilitat dels objectes inútils i que sempre buscava el màxim en el mínim. Així doncs, veiem com la dimensió de la projecció de l’ombra d’un objecte quotidià o potser infravalorat traspassa i esdevé una imatge diferent suggerida i desconeguda on cada espectador li dóna la seva interpretació personal, és per això que la Mercè qualificava el seu treball de teatre d’objectes, de fet busca la projecció de les ombres d’objectes trobats, ella es deixava sorprendre per l’objecte i la seva ombra. La Mercè s’allunyava del concepte més tradicional del teatre d’ombres figuratiu i se n’anava a través de l’ombra vers l’abstracció. El traç de la pintura realitzada amb raigs de llum de colors sobre un suport efímer i unes composicions en constant transformació on cal un públic actiu obert a gaudir de la màgia creadora de la llum.

Mercè Gost
Imatge de ‘Sota mínims’. Foto de Jesús Atienza.

Paral·lelament a “Ca la Gost”, les composicions d’objectes d’ombres es transformem al llarg de la narració del conte i fan referència al procés creatiu de la Mercè al temps que la podem veure a través dels vídeos que s’hi projecten.

La creació ens parla de la Mercè però d’una manera activa a través d’una escenificació: ombra, foscor, llum, colors, música, sons, narració i imaginació. Una bona combinació que va emocionar i traspassar al públic assistent.

Mercè Gost
Imatge de ‘Sota mínims’. Foto de Jesús Atienza.

La bona noticia és que el pròxim 23 d’octubre, tenim l’oportunitat de reveure aquest espectacle, una mica transformat i amb un nou títol: “Gost, la Mercè”. Aquest cop s’ha escollit l’espai que va ser durant anys el taller de La cònica/ Lacònica a la fàbrica La Escocesa del Poble Nou de Barcelona. L’espectacle es farà en dues sessions una a les 19 h i la segona a les 19.30 h. Es presenta dins del marc del festival de Creació Contemporània Escena del Poble Nou de Barcelona.

Aquesta versió, de 20 min. de durada, té petites modificacions i consta a més a més de tres vídeos: la vida i l’obra de la Mercè Gost, Sota-mínims i Records/Memòries  realitzats per Harmonia Carmona. En conclusió: un plaer poder apropar un cop més la nostra mirada a la mirada de la Mercè.

Mercè Gost
Mercè Gost. Foto de Jesús Atienza.