Igualada ha començat la seva transformació per  convertir-se en un gran escenari per acollir  la  28a edició de La Mostra d’Igualada  –Fira de teatre infantil i juvenil. La Mostra reuneix enguany un total de 51 companyies que duran a terme 102 representacions. Dels 52 espectacles (una companyia presenta dos muntatges) que es podran veure al llarg dels 4 dies de La Mostra, 15 són estrenes. D’aquestes, 6 són absolutes i 9 a Catalunya. Pel que fa a les companyies, 38 són de Catalunya, 11 de la resta de l’Estat i 2 internacionals (de França i Bèlgica). Les propostes tindran lloc a 16 espais d’actuació, dels quals 9 són sales i 7 es troben al carrer, a més de 2 espectacles itinerants per la ciutat. Enguany La Mostra incorpora dos espais nous d’actuació: Les Cotxeres dels Moixiganguers i el Celler del Sindicat.

28 Mostra d'Igualada

Els temes considerats ‘tabú’ del teatre familiar, a debat.

A l’edició d’enguany, espectacles que tracten qüestions complexes del teatre infantil i juvenil tindran el seu lloc dins la programació. Es tracta de ‘Maravilla en el país de las miserias’ de Atikus Teatro, una obra que parla del dolor, de la misèria i de la injustícia que provoquen les guerres però també de l’esperança, del coneixement i l’educació i de la força de la imaginació i l’amistat; ‘El col·leccionista de pors’ de L’Estenedor Teatre, que parla de la por; ‘Euria (Pluja)’ de Markeliñe, que parla del que ens passa i sentim quan perdem alguna cosa, del temps que necessitem per acceptar-ho però sobretot parla de la capacitat de superació; ‘El Buit’ de la Cia. Estampades/Impàs Dansa, que s’estrenarà a La Mostra com a espectacle inaugural, s’inspira en el llibre homònim de l’escriptora i il·lustradora Anna Llenas que veu l’art com a teràpia, i mostrarà la resiliència i la capacitat de sobreposar-se a l’adversitat per trobar-hi un sentit; ‘Limbo’ de Les Impuxibles companyia de les germanes Clara i Ariadna Peya (pianista i coreògrafa, respectivament), un espectacle de teatre musical avalat per públic i crítica que narra la història d’un trànsit: les vivències i l’imaginari d’un noi que abans era una noia. Es representarà dins La Mostra JOVE;  ‘Safari’ de La Companyia de comediants La Baldufa, un espectacle d’actors i titelles ambientat a la sabana on, a través de la situació d’un lleó que no sap rugir, es construeix una faula sobre el bullying a l’escola i ‘Cospress’ de Kimani, una obra de teatre físic i objectes que, amb un to poètic, irònic i surrealista, parla de l’obsessió pel culte al cos i també s’integra dins la programació de La Mostra JOVE. A més a més, dins La Mostra PRO, tindrà lloc la taula rodona ‘De què els parlem?’ sobre com parlar de temes compromesos o que no es tracten al teatre familiar.

28 Mostra d'Igualada
David Laín, de L’Estenedor Teatre, amb ‘El col·leccionista de pors’.

La Mostra també aposta enguany pel teatre inclusiu programant Pot de Teatre. La companyia professional de teatre familiar nascuda de la Fundació Femarec i formada per actors amb discapacitat intel·lectual portarà a Igualada ‘Els músics de Bremen in concert’, una adaptació en format musical del conte dels germans Grimm dirigit per Albert Gràcia i amb la composició musical de Keco Pujol.

28 Mostra d'Igualada
Teatre LaBú ‘Bianco’.

Espectacles presentats al Mercat de projectes veuen la llum.

La fira d’arts escèniques per a tots els públics durà a escena alguns dels espectacles que es van presentar al Mercat de projectes d’espectacles l’any passat o el 2015, quan tot just eren una idea. Aquesta iniciativa té com a objectiu fomentar la producció i la creació d’espectacles abans de l’exhibició i permet a les companyies exposar els seus projectes als programadors.

28 Mostra d'Igualada
Companyia Nacho Diago ‘La Caja’.

Es tracta de ‘El Ràpid’ de Companyia B, un muntatge de titelles de guant i música en directe protagonitzat per un sabater molt enfeinat; ‘Cospress’ de Kimani, una obra de teatre físic i objectes que,amb un to poètic, irònic i surrealista, parla de l’obsessió pel culte al cos; ‘La llavor del foc’ de Babou Cham i Carlota Subirós, un seguit d’històries sobre l’origen de la vida que recullen mites provinents de l’Àfrica central, l’Índia, la Xina, la tradició jueva i la Grècia clàssica i mostra com diferents cultures s’han fet les mateixes preguntes essencials; ‘Denàrius World’ de PuntMoc, un món imaginari, divertit i poètic amb clown sense paraules; ‘El col·leccionista de pors’ de L’Estenedor Teatre, la història de Dani Vidal, un col·leccionista de pors des de petit. Ara en té una bona col·lecció, les té endreçades en capses, bosses, o gàbies, cada por té el seu recipient adequat i ‘#1000likes’ de Nus Teatre, que a través del personatge de la Lina i les seves vivències, explora les relacions de violència desencadenades pels continguts publicats a les xarxes socials.

28 Mostra d'Igualada
Companyia B ‘El Ràpid’.

De Catalunya.

Entre la producció catalana destaca ‘Bianco’, la primera creació de Teatre LaBú i una de les estrenes de La Mostra d’Igualada. Sense paraules, amb teatre gestual i titelles, transportarà el públic als racons més fràgils de la imaginació. Cobrint-ho tot amb un vel de color blanc en forma de núvol, parla de la nostàlgia dels records i del sentit de la vida. Un altre muntatge destacat és ‘Renard o El Llibre de les bèsties’ de Teatre Obligatori i Teatre Lliure, una versió lliure en format musical de l’obra de Ramon Llull que apropa als més petits l’art d’explicar faules. S’ha pogut veure dins el cicle ‘El Lliure del nens’ del Teatre Lliure i compta amb l’adaptació i direcció de Marc Rosich i la composició musical de Clara Peya. A ‘Pell de llarinté, cua de tiré’, The Three Keatons ha adaptat un conte tradicional mandinga que dóna a conèixer l’imaginari de la cultura senegalesa a través de la festa pel naixement d’un nou membre de la comunitat. L’interpreten joves actors de diferents procedències i, combinant la música, la dansa i el text, és divertit, enginyós i ple de ritme. S’ha estrenat el passat octubre al Festival Temporada Alta.

28 Mostra d'Igualada
De_paper ‘Dins la panxa del llop’.

La Mostra d’Igualada també ha programat ‘Cösmix’, la nova producció dels clowns Teatre Mòbil. Com dos homes orquestra, dos viatgers infatigables desplegaran les seves millors habilitats per fer riure el públic. Faran música impossible, teatre reciclàssic, l’animal i, fins i tot, avançaran el futur. A ‘Dins la panxa del llop’, De_Paper oferirà un espectacle amb teatrins de paper, titelles de cartró, ombres, música i molt humor que ofereix un retrat de la cadena alimentària. I emmarcat també dins el treball més artesanal, el pallasso Toti Toronell posarà en valor els petits teatrets de fira que no han perdut l’essència de circ de les meravelles a ‘Libèl·lula’, un teatret en què hi caben unes 50 persones que entraran a un univers on, sense passar-hi res, hi passa tot. Marcel Gros tornarà a La Mostra per celebrar els 25 anys de pallasso en solitari amb ‘Universari’, un espectacle on es retroba amb els personatges del seu imaginari i parodia el món de dins i fora del teatre amb la seva particular mirada. Finalment, destaca també ‘Amigoo’ de Mumusic Circus que amb circ, dansa, teatre i un contrabaix explica fragments de la vida d’un home i una dona que confabulen un món irreal, ple de poesia i complicitat.

28 Mostra d'Igualada
Centre de Titelles de Lleida ‘El petit piano’.

D’arreu de l’Estat i internacional.

Del conjunt de l’Estat s’hi podran veure peces com ‘Des-Hábitat’ de la companyia granadina Vaivén Circo (Andalusia), un espectacle amb coreografies circenses on quatre personatges buscaran el seu espai vital; i ‘Ones’ d’Ona Beneït (Illes Balears), un espectacle que qüestiona el nostre futur davant la invasió de les noves tecnologies. Sola a escena, una actriu enganxada al mòbil demostrarà com la soledat esdevé una patologia social. S’ha programat en el marc de La Mostra JOVE.

Pel que fa a les propostes d’àmbit internacional, arribaran a Igualada ‘Tierra Efímera’ de Collectif Terron (Grenoble, França), que juga amb la fusió entre pintura i cinema, dibuix animat i coreografia, teatre d’ombres i creació gràfica; i ‘Shake Shake Shake’ de Cia.PakiPaya (Brussel·les, Bèlgica), un espectacle burlesc de quadre aeri i màstil xinès a ritme de música disco i ple d’humor, complicitat, risc i emoció.

La Mostra a les escoles.

La Mostra també entra a les aules. El dijous i el divendres, els alumnes de les escoles i els instituts d’Igualada participaran a un total de 24 funcions escolars.

També en l’àmbit escolar, La Mostra amb l’Associació per a la promoció de les arts escèniques Recomana, es convoca el III Concurs de crítica teatral infantil i juvenil per valoritzar la mirada crítica dels nens i joves com a espectadors i fomentar la pràctica d’aquest gènere. El concurs té obertes dues categories: primària, i secundària i batxillerat.

28 Mostra d'Igualada
Cia Estampades/Impàs Dansa ‘El buit’.

Una iniciativa escolar que ha nascut enguany amb la voluntat de quedar-se, és el Quadern de Teatre. Es tracta d’una llibreta que es donarà als alumnes de 1r de primària i que els acompanyarà en la seva experiència com a espectadors i els permetrà conservar un record de cadascun dels espectacles que vegin. La iniciativa, és fruit de la col·laboració amb Abacus Cooperativa.

28 Mostra d'Igualada
Pep Farrés, director de la Mostra, durant la celebració del Dia Mundial del Teatre Infantil i Juvenil · 20/03/17.

Finalment, com la “monstra” que protagonitza el cartell d’enguany, s’han preparat uns collarets d’ulls per als més petits. Es tracta d’unes cartolines A2 en què els nens i nenes podran pintar els ulls que vulguin, retallar -los i lligar los amb un cordill. Se’n  repartiran a més de 2.300 alumnes de 1r a 4t de primària de les escoles d’Igualada i també se’n podran recollir al Punt d’Informació de La Mostra(a la plaça de Cal Font, durant els dies de la fira).