S’inaugura el dijous 4 de maig de 2017, a les 19:30, l’exposició de retrats de titellaires del fotògraf Jesús Atienza, un treball que es va presentar a l’Institut del Teatre, produïda pel MAE (Museu de les Arts Escèniques) en ocasió de l’exposició Figures del Desdoblament, la tardor de 2015. L’acte serà presentat per Anna Valls, directora del MAE, i pel mateix Jesús Atienza.

Exposició 'Capturar l'alè', de Jesús Atienza, MAE

Citem també el text que va escriure Adolfo Ayuso per al programa de l’exposició:

“El titella és un instrument que neix a la vida accionat per un actor. D’un Hamlet de carn a un Hamlet de cartró hi ha un camí que voreja el precipici. El titella és un cadàver que amb el seu rostre immòbil ha de fer sentir al públic que és capaç de somriure o d’estremir-se.

Exposició 'Capturar l'alè', de Jesús Atienza, MAE
Jesús Atienza, a la dreta, amb el titellaire David Laín.

El titellaire disposa de molt pocs segons per aconseguir aquest miracle. El fotògraf de titelles encara en té menys, de temps. Una mil·lèsima de segon després del clic, el titella tornarà a estar mort. Atrapar-li un esclat de vida vol ofici i virtuosisme. Centenars d’excel·lents fotògrafs capten colors i suggeriments formidables, però no capten el llampec vital d’una marioneta.

En Jesús Atienza ha viscut amb titelles i titellaires des de 1977, quan, buscant les marionetes de Harry V. Tozer es va trobar amb les marionetes de Pepe Otal. I des d’aquell moment va viatjar amb els titellaires i les titellaires en les seves pròpies furgonetes, va menjar i dormir amb ells i amb els seus ninots. Per tot Catalunya, per tot Espanya i per bona part d’Europa.

Exposició 'Capturar l'alè', de Jesús Atienza, MAE
Pepe Otal i el seu doble. Fotografia de Jesús Atienza.

El 1978 va fundar, amb l’equip del seu mestre Albert Guspi, el Centre Internacional de Fotografia de Barcelona, el CIFB. Allà, amb els millors fotògrafs del món, va aprendre a fotografiar el món. Van triar la fotografia social, no la fotografia plàstica. I, dins de l’àmbit social, l’Atienza va optar per allò més lligat a la vida i a la mort: el circ, el tatuatge, la carn, les marionetes.

Exposició 'Capturar l'alè', de Jesús Atienza, MAE
Aurora Poveda i Irma Borges, espectacle ‘Chez la Poupée’, fotografia de Jesús Atienza.

La marioneta està unida al seu animador per un cable d’energia. Fotografiar aquesta sinergia està a l’abast de molt pocs fotògrafs. I, entre ells, Jesús Atienza documenta els temps, les persones, els espais i les mirades més tendres o més enigmàtiques entre creador i creat, amb una precisió que voreja l’esglai. I ho fa com un notari que ho testimonia curosament, però que, a més, dóna fe dels respirs voluptuosos de titella i titellaire.”

Adolfo Ayuso.

Exposició 'Capturar l'alè', de Jesús Atienza, MAE
Diverses fotografies de l’exposició ‘Capturar l’alè’, de fotografies de Jesús Atienza. Teatre Principal de Valls, Festival Guant 2016.

Organitzador de l’activitat: Centre Cultural Albareda
Lloc: Centre Cultural Albareda
Adreça: Albareda 22-24
Web: http://ajuntament.barcelona.cat/ccivics/albareda
Telèfon: 934 433 719
Email: ccalbareda@ccalbareda.cat