(Maqueta-teatrí sobre Edith Sitwell)

Històries de Cartró

Fins el 3 de juny es pot veure a la Sala Fènix de Barcelona aquesta preciosa i molt treballada  exposició que pel seu caràcter interactiu amb el públic bé es podria situar entre la instal·lació i l’espectacle estàtic, en el que l’espectador és el que posa la part activa.

Pere Cabaret entre dues de les seves caixetes.

Dos són els seus artífexs: Pere Cabaret, músic i il·lustrador, autor de la creació plàstica, i Gabriel Sicilia, responsable dels textos que acompanyen les imatges. Aquestes són composicions de petits escenaris que recorden en miniatura els teatrins de cartró d’altres èpoques, i que en realitat són maquetes o collages de tres dimensions fets de postals, retalls de diaris i revistes, papers pintats i plàstics de colors translúcids. Pengen damunt d’uns marcs buits, com si haguessin crescut i fugit de les dues dimensions del quadre.

Caixeta sobre la pel·lícula ‘Persona’, de Ingmar Bergman,

Són maquetes-escenari que sintetitzen móns de la mitomania contemporània pròpia dels autors, especialment la del cinema, amb pel·lícules con ‘Los Pájaros’, de Hitchcock, ‘¿Qué fue de Baby Jane?’, de Robert Aldrich, , o d’alguns personatges fascinants de la literatura i de les arts: la poetessa excèntrica Edith Sitwell, el dramaturg Joe Orton, l’escriptora i filòsofa Ayn Rand, Alicia al País de les Meravelles…, entre altres.

Un es pot acostar a cada una de les composicions, llegir el text que hi ha al costat –text literari que busca el contrapunt poètic- i fixar-se en els detalls de les imatges que es combinen i es superposen. I malgrat les tres dimensions de les caixetes-escena, allò que veiem d’entrada és la visió exterior de cada una d’elles, com si esperés que algú se li acosti pel darrera i li posi llum pròpia.

Caixeta sobre Ayn Rand

I és que en realitat, l’exposició consta de dos temps: el primer és el narratiu pla de la primera lectura, en el que els diferents teatrins es succeeixen com les pàgines d’un llibre de fulls blancs amb la seva maqueta corresponent, marcada per una il·luminació fixa i blanca com les parets i els marcs que sustenten les composicions. És un temps d’una objectivitat racional que serveix per situar-se, per fer-se una certa composició de lloc i conèixer els temes tractats.


El segon temps comença quan s’apaga el llum general i l’espectador, o el mateix autor fent de guia, s’arma d’una o dues petites llanternes led de les que fan ombra nítida (s’ofereixen als visitants que les poden agafar d’una cistella), i les mou il·luminant des de diferents angles les imatges de cada escena-teatrí. Llavors desapareix ‘el llibre de fulls blancs’ i cada composició agafa vida, color i profunditat segons el visitant manipuli els llums amb inesperats efectes d’ombres a les parets, dels filtres de colors que tenyeixen la llum, de les penombres que es creen en certes parts de la imatge…


Aquest segon temps omple de vida cada peça de l’exposició i trenca la linealitat narrativa en aïllar les escenes alhora que els hi dóna profunditat, llum i moviment. I és durant aquesta seqüència quan el vestíbul de la Sala Fènix on es fa l’exposició es converteix en un espai teatral on el temps, de sobte, s’atura i transcorre d’una altra manera, enroscat en cada una de les caixetes escèniques de manera que cada espectador l’estira i l’arronsa com li ve de gust. El canvi de registre de l’espai és brutal, i atorga a l’exposició un potent caràcter performàtic que permet al visitant l’experiència de descobrir noves dimensions visuals, per damunt de les tres habituals de l’espai, a les maquetes teatrals proposades. ‘Cada capsa, una escapada. Cada història, un possible record’, com diu un dels textos exposats. Hi podríem afegir, cada capsa, un remolí de temps vers el passat, un cargolament estètic de la vivència temporal.


Inspirat llunyanament en el treball de l’americà Joseph Cornell i les seves ‘Worlds Boxes’, segons em va dir Pere Cabaret (veure aquí), l’exposició ‘Out of the box’ obre uns camps de la creació plàstica i teatral plens de possibilitats, sustentats com estan a més per l’entusiasme i l’entrega que hi han posat en aquesta primera mostra. Esperem amb ànsies els futurs nous treballs de Cabaret&Sicilia.

L’exposició es pot veure dij. i div. de 20-21h, diss. i dium. de 18-21h. Sala Fènix, c/Riereta, 30.

Atenció! A partir del 14 d’abril, visites guiades de la mà dels seus creadors div. i diss., a les 22:30!