Del 4 al 7 d’abril de 2019

La Mostra Igualada celebra els seus 30 anys d’existència amb un potent programa d’espectacles dirigits al públic jove, familiar i infantil. Un programa molt ric en gèneres i modalitats diferents, i amb una bona presència dels titelles i dels muntatges de teatre visual.

Pep Farrés, director de la Mostra. En l’espectacle ‘Un bosc de cames’. Foto de Xavier Macià.

El seu director, Pep Farrés, en el seu text de presentació ‘UaL·La!’, ha posat l’èmfasi de la mostra en aquesta capacitat de seducció i d’astorament que tenen els espectacles que aconsegueixen meravellar al jove espectador. Per a això, cal mirar el món amb llibertat, una perspectiva que les persones anem perdent a mesura que ens fem grans. Com diu Farrés: Cada cop estic més convençut que els adults hem de fixar-nos en les criatures i començar a observar el món des de la seva mida, amb la mirada neta, sense prejudicis i amb ganes d’aprendre’.

Vet aquí algunes dades de la Mostra

– 55 companyies en un total de 114 representacions
– 39 cies de Catalunya, 11 de la resta de l’Estat i 5 d’internacionals
– dels 55 espectacles, 20 seran estrenes: 12 d’absolutes i 8 a Catalunya
– la Mostra compta amb 18 espais, 11 de sala i 7 de carrer, a més de 3 itinerants, entre els quals un recorregut al costat del riu Anoia
– es compta amb l’assistència d’uns 680 professionals dins la Mostra PRO, amb una Jornada Professional a l’entorn de ‘Infància, Cultura i Ciutat’.

Inauguració

El dijous 4 d’abril a les 21h tindrà lloc l’espectacle inaugural de la 30a Mostra Igualada amb El viaje de Ulises de la companyia basca Teatro Gorakada, que ja van participar a la Mostra Igualada amb Moby Dick (2017). La companyia oferirà un espectacle que planteja el viatge de l’heroi grec com a metàfora de la vida i com a lluita contra les dificultats i les diverses maneres de resoldre-les. Un viatge ple de peripècies úniques i de jocs compartits en què cada acte, cada escena, és un univers en sí.

Imatge de El viaje de Ulises de la companyia basca Teatro Gorakada.

Espectacle de gran format

El plat fort de la 30a edició tindrà lloc el dissabte 6 d’abril a les 21:30h amb l’actuació de la companyia francesa Plasticiens Volants, que oferirà un espectacle de gran format al Parc Central d’Igualada. La prestigiosa companyia té una llarga trajectòria internacional i ha actuat arreu del món, des de grans ciutats fins a places de pobles, des de petites festes fins a esdeveniments mundials com ara cerimònies dels Jocs Olímpics, coneixent espectadors dels cinc continents.

Imatge de Leonardo, somnis i malsons, de les Plasticiens Volants.

L’espectacle que porten a la Mostra, Leonardo, somnis i malsons, es podrà veure per primer cop a l’Estat espanyol. Es tracta d’una proposta molt visual pensada per ser vista per milers de persones. L’obra està basada en la figura de Leonardo da Vinci i reinventa les fantasies del mestre de la mà de Salai, el seu deixeble. La companyia, a través de figures inflables gegants, evoca els invents, el coneixement, l’art, tècnica i els processos creatius de da Vinci.

Per veure la Graella dels Espectacles, cliqueu aquí.

Espai Aniversari: 10 anys de Pea Green Boat

La Mostra dedica cada any un espai de la sala d’exposicions a aquelles companyies que celebren el seu aniverari en cada diferent edició. Aquest any, destquem el 10è aniversari de la companyia de Barcelona Pea Green Boat, formada per Emilia Esteban Langstaff i Eduard Blanch Barbany. Una companyia que compagina els seus espectacles amb l’edició de les seves obres, com és el cas de Gnoma i de L’Arbre de les Sabates. A destacar que l’edició Francesa de Gnoma ha rebut el  premi literari Petit Angle 2018. 

Portada del llibre Gnoma.

Estrenes absolutes

A destacar les estrenes absolutes que es podran veure a la Mostra d’Igualada. Són les següents:

El Faune, el Drac i el Dimoni, d’Eudald Ferré, de Catalunya. Un calderer ambulant ven per fires amb el seu ajudant. Per tenir clientela explica aventures de personatges diversos. Li agrada xerrar i, de seguida, els contes que narra van a parar al món màgic i misteriós. Les històries tenen a veure amb peripècies estranyes en què, diuen, s’hi han trobat.

Imatge de El Faune, el Drac i el Dimoni, d’Eudald Ferré

Mil Bocins, de Zipit Company, de Catalunya. L’espectacle parla de la resiliència, de la
capacitat de tornar a aixecar-nos quan caiem i de la possibilitat d’arreglar allò que es trenca
en mil bocins.

Imatge de Mil Bocins, de Zipit Company

Joc de Cadires, de Cal Teatre, de Catalunya. ‘Joc de cadires’ parla sobre la relació entre les
persones i les cadires i com el lloc que ocupem condiciona el nostre punt de vista: tot depèn de
la cadira des de la qual es miri.

Imatge de Joc de Cadires, de Cal Teatre.

Baobab, un arbre, un bolet i un esquirol, de La Pera Llimonera, de Catalunya. Refugiant-se d’una gran tempesta, dos venedors ambulants expliquen la història d’un bolet i un esquirol que, a causa de la guerra, emprenen una gran aventura per trobar un nou arbre on poder viure.

Imatge de Baobab, un arbre, un bolet i un esquirol, de La Pera Llimonera

La petita Capmany, de Tanaka Teatre, de Catalunya. Espectacle de teatre, titelles, gegants, bestiari i màscares per a tota la família, sobre la persona de Mº Aurèlia Capmany.

Imatge de La petita Capmany, de Tanaka Teatre.

Quimera, de la Guilla Teatre, de Catalunya. Els personatges de La Quimera entraran en un nou món de somnis i il·lusions, on res pot ser i tot és possible, un lloc sense mòbils ni connexió a
internet, un món on només la imaginació hi té cabuda.

Imatge de Quimera, de la Guilla Teatre.

Voilà, de Sergi Buka, de Catalunya. Trapezistes mecànics, jocs de llum i ombres,
agosarats ciclistes i sorprenents il·lusionistes aconseguiran fondre’s amb la realitat per
transportar-nos a un viatge sensitiu i vertiginós.

Imatge de Voilà, de Sergi Buka.

Planeta M.Art, de Marcel Gros, de Catalunya. Marcel Gros ha creat, imaginat i somiat un
món interior: el Planeta M.Art. El representarà amb una tecnologia d’alta definició en 3D que supera qualsevol realitat virtual. Música, paraules, formes, colors i moviment. En viu, en directe i en temps real. La sofisticada tècnica es diu “Teatre”.

Imatge de Planeta M.Art, de Marcel Gros.

A Grande Floresta, de Teatro do Mar, de Portugal. En algun lloc dels temps, abans que els
homes caminessin sobre la Terra, una gris i introspectiva au va viure al Gran Bosc. A diferència d’ella, les altres aus mostraven els seus acolorits i exuberants plomatges i es passaven el dia despreocupades, entre banquets i jocs sense límits.

Imatge de A Grande Floresta, de Teatro do Mar.

Italino Grand Hotel, de Companyia La Tal, de Catalunya. A l’últim soterrani del Italino Grand Hotel està la bugaderia. Allà, un personatge solitari renta, planxa i perfuma els llençols. Viu i somia entre ells i amaga la solitud conversant amb les màquines i jugant amb la seva ombra.

Imatge de Italino Grand Hotel, de Companyia La Tal.

El tema Migracions i Refugiats

Les migracions i els refugiats, des de diverses perspectives i visions, estaran presents a la programació amb les següents obres: Les 7 diferències d’El Pont Flotant, un espectacle per reflexionar en família sobres les dificultats que podem trobar a l’hora de relacionar-nos amb persones molt diferents; Baobab. Un arbre, un bolet i un esquirol de La Pera Llimonera, un trepidant viatge d’un esquirol i un bolet a la recerca d’un arbre on viure; Salüq de MaQuinant Teatre, una proposta en què la poesia visual, la dansa, les arts plàstiques i les noves tecnologies es troben per explicar una història de migració al Mediterrani, de la mà d’una nena; i Refugi de Clownidoscopio, un espectacle sense paraules que ens recorda que tots necessitem trobar el nostre lloc al món.

El tema de la Dona: visió de gènere

La Mostra portarà tres espectacles amb visió de gènere. PlayOff de La Joven Compañía, una tragicomèdia que reflexiona sobre el paper de la dona i de l’esport femení en una societat que encara manifesta un masclisme ferotge en molts àmbits; La petita Capmany de Tanaka Teatre, un viatge tendre i divertit a través de les tradicions populars per viure una aventura fantàstica i emocionant de la mà de la petita Maria Aurèlia Capmany;

Imatge de Tanaka Teatre.

i Gri-Gri de Marionetes Nòmades, un espectacle de titelles de mida humana que narra un dia qualsevol en la vida de dues dones de diferents generacions a Burkina Faso, casades i sotmeses pel mateix home.

Imatge de Gri-Gri, de Marionetes Nòmades.

Els infants com a protagonistes

Els nens i nenes també tindran protagonisme dalt de l’escenari amb diverses obres treballades des d’una mirada infantil i on els protagonistes són els infants. L’aventura d’avorrir-se de l’Estaquirot Teatre, un espectacle que pretén motivar la creativitat dels més petits i fer-los reflexionar sobre la gestió del temps;

Imatge de L’aventura d’avorrir-se de l’Estaquirot Teatre

Mil Bocins de ZiPit Company, una història surrealista que parla de resiliència, de la capacitat de tornar a aixecar-nos quan caiem i de la possibilitat d’arreglar allò que es trenca en mil bocins;

Imatge de Mil Bocins de ZiPit Company.

Tahi de Magam, un espectacle en què la música, els colors i una sèrie d’objectes guiaran a la Tahi en una aventura plena d’emocions, màgia i diversió; Una poma, un pomer de De_paper, un espectacle delicat, de llibretes i cançons populars ens expliquen el cicle de la vida;

Imatge de Una poma, un pomer de De_paper.

Petit Big Blue de PanicMap Proyectos Escénicos, un espectacle en què el moviment, les formes i els colors ofereixen una experiència única que anima a nens i pares a reconèixer les seves emocions; El senyor petit de Teatre a la Fuga, una proposta que obre la curiositat, la imaginació i la màgia dels infants; i Sabates Noves de Tian Gombau-L’home dibuixat, una teranyina emocional que incorpora objectes molt enginyosos i creatius i que ens transporta per un univers paral·lel creat amb grans dosis d’afecte i tendresa.

Imatge de Sabates Noves de Tian Gombau-L’home dibuixat.

També s’inclouen en aquesta secció els ja esmentats La petita Capmany de Tanaka Teatre i Salüq de MaQuinant Teatre.

Altres temàtiques

Alhora, la Fira posa sobre la taula la necessitat i l’obligació de programar espectacles amb mirada inclusiva com l’obra Superabile de Teatro la Ribalta-Kunst der Vielfalt. Una obra protagonitzada per quatre actors, dos d’ells amb cadira de rodes, que posen a escena la seva vida quotidiana, les mirades dels altres, la necessitat d’anar sempre acompanyats, la manca d’intimitat i la pèrdua d’autonomia. L’espectacle compta amb un dibuixant en directe que crea un món de figures i projectant-les sobre l’escena, i els actors queden immersos en un còmic de la vida.

Imatge de Superabile de Teatro la Ribalta-Kunst der Vielfalt.

La Mostra Igualada també es posiciona com a espai de suport a la creació i exhibició de projectes escènics per a tots els públics i reafirma la seva aposta amb la programació de cinc projectes que en edicions anteriors s’han presentat al Mercat de Projectes. És el cas de Ningú és un zombi de Teatre Calànime, un musical que evidencia que la veritable amistat no entén de diferències socials o culturals, de vius o morts; i Back 2 Classics de Planeta Trampolí, un espectacle de llit elàstic fresc, proper i íntim per a tota la família on el circ més clàssic es fusiona amb cultures urbanes a través del ball, la música i l’art del Turntablism. S’hi inclouen igualment els esmentats Una poma, un pomer de De_paper, La Petita Capmany de Tanaka Teatre i Mil Bocins de ZiPit  Company.

Per a més informació, cliqueu aquí.