Dies 10, 11 i 12 de maig de 2019

El Festival Internacional de Titelles de Gavà, que capitaneja des de fa anys Jaume Amigó amb mà sàvia des de la Xarxa Gavà, arriba aquest any a la seva 29na edició amb un programa esplèndid que compta amb una vintena d’espectacles. Una rica i generosa programació que es complementa, a més a més, amb una taula rodona per parlar sobre ‘Autòmats, Tradició i Actualitat’.

La programació conté noms de pes, amb companyies històriques i d’altres més joves, i amb una rica diversitat pel que fa a la procedència.

Podeu baixar el programa complet clicant aquí.

Aneu a la pàgina web del Festival clicant aquí.

Debat Obert: ‘Autòmats tradició i actualitat. El relat en l’espectacle de titelles avui’.

Amb aquest títol el Festival proposa d’un debat entre professionals i obert al públic. Un col·loqui que doni la possibilitat d’establir un contacte directe dels espectadors amb els artistes d’alguns dels espectacles programats i conversar amb ells sobre els aspectes més creatius de les seves obres.

Patufet&Fandango, de la companyia catalano-mexicana Espai Liminal, brinda l’oportunitat de veure com les tradicions es barregen en aquests temps de globalització, fent de l’intercanvi cultural un tret essencial i enriquidor de la societat. Un tricicle inspirat en els carretons de venda ambulant molt populars a Mèxic, és l’element escenogràfic central des del qual un titella de guant que personifica el Patufet i els personatges de Fandango, vistosos esquelets manipulats com un titella de guant, expliquen les seves aventures tot conformant un espectacle senzill i directe.

Imatge de Patufet&Fandango.

Le guaratelle di pulcinella, de Luca Ronga, ofereix la possibilitat de contemplar un espectacle tradicional de titelles de guant napolità. El valor principal d’aquesta proposta el constitueixen les escenes rítmiques curtes i animades amb un antagonista; amb diàlegs, moviments i jocs de paraules, plens de malentesos i afirmacions absurdes.

La Mort de Luca Ronga en acció.

Zheng He, de Karin Schäfer, narra la història d’aquest explorador xinès del segle XV, un almirall que entre els anys 1405 i 1433 va comandar set expedicions a través dels oceans Pacífic i Índic fins a l’Àfrica. Aquesta producció fa servir titelles de mida humana, amb màscara, que interactuen des de l’escenari amb projeccions audiovisuals.

La companyia txeca Waxwing Theatre presenta Smysl Kura (literalment, el sentit de pollastre), una història original amb tocs de Dostoievski, Cervantes o Gógol, que els propis creadors defineixen com un conte de fades per a nens i adults. Tot combinant titelles de tija amb rostres de gran força expressiva, màscares i música en directe, Smysl Kura és una faula creada per mostrar com d’obscures, intenses i irracionals són les forces que modelen la nostra contemporaneïtat.

Imatge de Waxwing Theatre

Amb Gnoma, de la companyia catalana Pea Green Boat, trobem una història sobre la convivència i l’amistat. Els seus creadors, a través d’uns materials molt seleccionats i un disseny i construcció dels titelles de tija molt elaborat, busquen captivar la imaginació dels infants amb un espectacle que vol transmetre un missatge.

Gnoma, de Pea Green Boat.

L’eix del debat que es proposa és el relat, la transmissió del qual recolza en el ninot i en la seva construcció per crear l’espectacle. En la idea pregona del titellaire, la història i el titella s’entrellacen en gestació per fixar matèria, forma, moviment, relat i manipulació. És això?

És així?

Matèria, manipulació i titella com elements essencials per mostrar històries que accentuen el valor de l’intercanvi cultural, que fan reflexionar sobre l’origen i el valor de les coses, que mostren l’ús de la llengüeta i el caràcter subversiu de Pulcinella, que narren les aventures d’un explorador xinès o històries que escenifiquen de manera al·legòrica les forces dels poders que dominen el nostre temps.

Eugenio Navarro amb Rutines.

Amb representants d’aquestes companyies i d’algunes més que també estan programades, el Festival vol debatre sobre la primera llum que il·lumina la història que el titellaire vol explicar, sobre tots els factors que empenyen el naixement d’un relat que acabarà modelant i animant un ninot al servei de l’espectacle final.

Eudald Ferré i Luca Ronga en ‘El Zorro’.

Si, com diu el poeta, no tenen cronologia els sentiments… i reconforta saber-ho, tampoc no tenen edat els relats que el titellaire posa al cap del dit, d’un fil o d’una tija perquè el titella l’expliqui tant com sàpiga. Històries vingudes de lluny que hi són per ser fetes i dites ara i aquí per a un públic que ja les espera.

Us convidem a participar en un diàleg a l’entorn del relat en els espectacles de titelles amb tots aquests professionals i sentir de primera mà els neguits i les expectatives que viuen els titellaires quan construeixen els fonaments d’una obra.

 Participants:

Moderarà el debat Jaume Amigó, de Xarxa Gavà. Els participants al debat són:

Ariadna Ferreira. Actriu, investigadora teatral, productora general i fundadora de la companyia Espai Liminal. Titulada per la Escuela Nacional de Arte Teatral de México (ENAT). Màster en Estudis Teatrals, per l’Institut del Teatre de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment està fent el doctorat en Estudis Teatrals a la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Emilia Esteban Langstaff. Titellaire i membre de la companyia Pea Green Boat creada el 2009. La companyia ha participat en la majoria de festivals i fires de Catalunya i en els principals d’Espanya. També ha desenvolupat dos projectes editorials a partir d’espectacles que han culminat amb la publicació de dos àlbums il·lustrats.

 

Karin Schäfer. Va estudiar a l’Escola de Titelles de l’Institut del Teatre de Barcelona, sota el mestratge de Henry V. Tozer. Com a professional va treballar amb Santi Arnal en els inicis de la companyia Per Poc i també amb Jordi Bertran. El 1993 se’n tornà a la seva Àustria natal i fundà la seva pròpia companyia. Dissenya i construeix els titelles dels seus espectacles, produccions de mitjà i gran format sovint inspirades en les obres de grans genis de la música i la pintura. El 2003 va fundar el festival internacional de titelles PannOpticum.

Luca Ronga. És titellaire, autor i director. Es va formar a l’Escola de Mim Corporal, d’Eugenio Ravo. Més tard es va graduar a l’Escola de Titellaires de Cervia (Itàlia). De fa més de 10 anys treballa i aprofundeix en la investigación sobre el teatre de titelles tradicional. Els seus espectacles han estat reconeguts arreu d’Europa i han participats en els principals festivals.

 

 

Peter Gaffney i Zuzana Smolová són els creadors de Smysl Kura. Gaffney és doctor en Filosofia i Cultura Visual per la Universitat de Pennsilvània. Escriu de manera regular sobre política, justicia social i esfera pública a diversos mitjans digitals. Smolová és llicenciada en Ciències Teatrals per la Universitat Charles de Praga. Cofundadora, autora, actriu i co-directora del teatre de titelles Arnošta, de la capital txeca.

 

Toni Rumbau. De formació filòleg, el 1976 fundà a Barcelona la companyia La Fanfarra de Teatre de Marionetes, juntament amb Mariona Masgrau i Eugenio Navarro. El novembre de 1984 la compañía obrí el Teatre Malic, a Barcelona, una sala pionera en espectacles alternatius i guardonada amb diversos premis, Especial de la Crítica (1991), Ciutat de Barcelona de Teatre (1992) i el Premi Fad (un Aplaudiment, el 1993). Els seus espectacles han viatjat per tot el món i han estat convidats als principals festivals internacionals. El Teatre Malic tancà les portes el 2002. El 2012, Toni Rumbau va inaugurar tres portals digitals especialitzats en el món de la marioneta: Puppetring, Titeresante i Putxinel·li, en anglès, castellà i català respectivament.

Etiquetas: , ,