(Portada del 2on Cuaderno de Titeresante. La imatge és d’un Kasperl del Theater Figuren Museum de Lübeck, Alemanya)

S’ha presentat aquests dies el número dos de Cuadernos de Titeresante, dedicat a les tradicions titellaires centrades en els personatges de Guignol (França), Kasperl (Alemanya), Jan Klaassen (Països Baixos) i Vasilache (Romania). Apareix uns pocs mesos després de la publicació del primer volum, dedicat als Guaratelle napolitans, al Dom Roberto portuguès i al Punch and Judy anglès.

El llibre consta de 124 pàgines i conté 107 imatges en blanc i negre. Està ja a la venda a Amazon en format e-book (4,75 euros) i en paper (8,18 euros) – clicar aquí. El quadern està editat per Thot Arts, l’associació que gestiona Putxinel·li.

Amb textos de Toni Rumbau extrets de diversos articles publicats per l’autor a Titeresante, Putxinel·li i al bloc i llibre Rutes de Putxinel·li, es continua amb aquest segon número el propòsit de presentar algunes de les tradicions de Teatre Popular de Titelles de Guant a Europa.

Contraportada del Cuaderno.

Els personatges són els següents:

Guignol, el personatge creat per Laurent Mourguet a Lyon a principis del segle XIX i que va acabar substituint a Polichinelle com heroi dels teatres de titelles populars a França.

(Pàgina interior amb algunes imatges de titelles del Teatre Municipal de Guignol de Lyon)

Kasperl, l’heroi alemany dels teatres de titelles populars, que perviu tant en les modalitats de guant com en les obres representades amb titelles de fil i de vara. Sempre actiu, encara que avui molt canviat, en l’imaginari col·lectiu dels alemanys.

(Pàgina interior amb imatges de Kasperl)

Jan Klaassen, heroi holandès dels titelles, present a la plaça del Dam d’Àmsterdam, mantingut en vida pel clàssic Wim Kerkove i el seu deixeble Egon Adel.

(Pàgina interior on es parla de la trobada amb Hetty Paerl, a Àmsterdam)

Vasilache, de Romania, molt actiu durant tot el segle XX i que, després d’un breu període de llanguiment, sembla estar vivint en l’actualitat un cert renaixement, gràcies a titellaires com Daniel Stanciu.

(Pàgina interior amb l’inici del capítol dedicat a Vasilache)

És important entendre que malgrat els denominadors comuns que existeixen entre les diferents tradicions titellaires de guant del nostre continent, les diferències que hi ha entre elles són enormes, a imatge i semblança de les existents entre les respectives cultures que les sustenten. No hi ha dubte que bona part de l’interès que desperten, prové de la riquesa d’aquesta diversitat de formes, estils i personatges.

El Cuaderno nº 3 estarà dedicat a distintes Variacions Contemporànies del Teatre Popular de Titelles de Guant (amb textos dedicats a La Pendue, Gigio Brunello, Paz Tatay, los Chonchón, Luís Zornoza Boy, Eudald Ferré, Paco Peralta i Viravolta). El nº 4 es centrarà en l’anomenat Teatre Clàssic de Titelles d’Itàlia.

(Cuadernos nº 1 i 2)

Amb aquests Quaderns es pretén reunir alguns dels continguts tractats per la revista Putxinel·li i Titeresante, enriquits amb noves aportacions, i agrupant-los en temes que pensem poden ser atractius per al lector interessat en l’art dels titelles.