(Karim Dakroub en una presentació del seu treball al MIT el juliol de 2022)

Del 14 al 18 de novembre de 2022

El Museo Internacional del Títere de Cataluña – Teia Moner (MIT), el festival If Barcelona i la revista Putxinel·li-Titeresante organitzen conjuntament aquest curs del gran mestre libanès Karim Dakroub a la localitat de Palau-Solità i Plegamans, a 25 km de Barcelona, a la comarca del Vallès Occidental. Está a cinc minuts en cotxe de Caldes de Montbui, famós centro termal ja en l’època romana. El curs es realitza del dilluns 14 al divendres 18 de novembre de 2022.

El curs ofereix una formació especialitzada amb un model psicosocial basat en els titelles per a monitors, animadors socials, artistes o titellaires interessats a treballar en camps de refugiats o en poblacions d’immigrants amb problemes o traumatismes relacionats amb la violència i l’assetjament. 

Can Falguera, la històrica Masia convertida en el Museu Internacional del Titella a Catalunya – Teia Moner. Foto de Jesús M. Atienza

Breu descripció:

Formació en titelles com a mitjà d’expressió i comunicació amb nens, adults i famílies. Amb un enfocament sobre el trauma relacionat amb les guerres i els desplaçaments. 

Antecedents: 

Després de molts anys de treballar amb el titella aplicat a poblacions vulnerables, com els refugiats i les víctimes d’accions militars a l’Orient Mitjà, Karim Dakroub ha desenvolupat un model estructurat d’intervenció, així com de formació en titelles, com a mitjà d’expressió i comunicació per a activistes (treballadors socials, psicòlegs, artistes), per treballar amb refugiats i desplaçats. Aquest model es basa en un enfocament psicosocial destinat a reforçar la resiliència dels beneficiaris finals. 

Karim Dakroub interactuant amb un titella, una nena i una jove. Foto Núria Mestres

Participants: 

Artistes visuals, titellaires, psicòlegs, mestres, treballadors socials, que necessiten noves habilitata per treballar en el context psicosocial

Llenguatge:

Francès i anglès. Amb traducció al castellà

Dates, durada i període d’implementació:

5 dies / 5 hores per dia per a 15 participants.
Del dilluns 14 al divendres18 de novembre de 2022
Horari: de 16h a 21h. 

25 hores de formació reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Tots els certificats es trameten a través del Departament d’Educació tant si s’ha exercit com a docent o no.

Lloc:

Museo Internacional del Titella a Cataluña – Teia Moner
Can Falguera
c/ Can Mas, 1-3
08184 Palau-Solità i Plegamans

On residir:

Pels que no són de Barcelona, oferim un llistat d’hotels i residències a Caldes de Montbui a 5 minuts, amb cotxe o autobús, de Palau-Solità i Plegamans (veure al final de l’article) 

Cost del curs:

180 euros. Inscripcions abans del 1 d’octubre de 2022: 150 euros
Descompte del 15% per als socis d’Unima i CIATRE
Veure aquí les ayudas que ofereix Unima Federació als seus socis

Guardar plaça i formularis de preinscripció:

– en Castellano
– en Català
– in english

El pagament es realitzarà a partir del 15 de setembre. 

Organitza: 

Museu Internacional del Titella a Cataluña, la biennal If Barcelona  i la tevista Putxinel·li-Titeresante

Per a més informació:

– escribir a: ifbarcelona.info@gmail.com  – contacte@mitmuseudetitelles.com
– Teléfono: +34 659 454 879

Marionetes exposades al MIT (Museu Internacional del Titella a Catalunya – Teia Moner). Foto T.R.

Resum de la formació: 

El programa de formació proposat inclou cinc dies de formació utilitzant diferents mètodes d’art-teràpia i mitjans creatius com el teatre, els titelles, el dibuix, l’escriptura de contes i la narració, centrant-se en els titelles. Hi haurà una seqüenciació en el pas d’un medi artístic a un altre per garantir la millor expressió en un entorn segur. 

Aquesta formació condueix els participants mitjançant una experiència personal indispensable perquè practiquin aquest mètode amb els beneficiaris finals. Se centrarà en l’auto-curació i la millora de la imatge corporal, així com en reforçar la resiliència individual i col·lectiva davant dels diferents reptes i traumes (especialment els relacionats amb els entorns de desplaçament).

Resultats: 

– Cada participant serà conscient del poder psicològic dels titelles en nens i adults a través d’una experiència personal i una base teòrica.

– Cada participant fabricarà la seva pròpia marioneta utilitzant diferents materials i serà capaç de dirigir un taller de fabricació de titelles com a eina de projecció. Aquest titella serà un bon suport psicològic fins i tot després d’acabar el taller. Podeu proporcionar un suport simbòlic i metafòric com un “objecte de transició”. (El coneixement psicològic previ i l’experiència dels participants és important per millorar aquesta habilitat) 

– Cada participant elaborarà una petita història i participarà en la creació de petites escenes amb marionetes, utilizant mitjans indirectes per expressar frustracions, ansietats i preocupacions quotidianes. I serà capaç d’aplicar-los en els altres. 

– El taller oferirà a tots els participants un espai segur per a la lliure expressió i l’intercanvi d’informació.

Titelles creats en tallers d’Art-Teràpia. MIT. Foto T.R.

Antecedents teòrics i enfocament:

El titella es distingeix per la seva capacitat de transformar els pensaments, les pors i els desitjos en una activitat creativa, i facilitar la transformació simbòlica dels conflictes interns perquè els individus puguin enfrontar-se a la realitat. La creació i l’animació de titelles inicien un procés de transició –un pont entre el passat perdut, el present inestable i el futur borrós-. En aquest procés, la marioneta té el paper emocional de l’objecte transicional descrit per Donald Winnicott (2005). Els titelles ajuden les persones a viatjar a la realitat dramàtica de la nostàlgia, per després tornar amb seguretat a la realitat quotidiana de la condició de refugiat. El retorn és segur perquè aquest procés estableix límits clars i tangibles entre la imaginació i la realitat, entre l’ahir nostàlgic i l’aquí i ara. Aquests límits es poden controlar a l’espai a través de les miniatures de persones i llocs, i en el temps, fixant el moment del viatge a la imaginació mitjançant la manipulació de les marionetes. El que passa a la realitat dramàtica és un procés de transformació simbòlica. 

El formador utilitzarà diferents mètodes d’art-teràpia i teràpia amb titelles. Algunes activitats han estat creades pel propi formador. Tenint en compte la perspectiva EPR (Embodiment-Projection-Role), el formador adaptarà el seu enfocament en funció de la situació psicològica dels participants, les cultures i les tradicions, així com l’entorn d’acollida. 

Nota: el formador pot decidir sobre el terreny cancel·lar o canviar una o més activitats en funció de la dinàmica i la interacció dels participants entre el grup i amb els mòduls de formació. 

Marionetes de la companyia Teia Moner exposades al MIT. Foto T.R.

Procediments i activitats creatives 

– Contar històries: les arts narratives són molt importants per comunicar idees i missatges. En la formació animarem els participants a utilitzar tècniques de narració amb marionetes. 

Exercicis de moviment de frenada en gel: exercicis de moviment suau per desenvolupar la relació amb els nostres cossos i els cossos dels altres, i la relació amb l’espai 

Activitats de moviment centrades en els 5 sentits per estimular la imaginació i atendre la memòria afectiva. Basat en diferents mètodes de preparació d’actors  (K. Stanislavsky, A. Boal….)

Activitat de fabricació de titelles: escultura, pintura, teles, accessoris i detalls del personatge… amb l’ús de diferents materials, especialment els reciclats. Després, cada participant defineix la identitat del seu titella, i l’anima afegint veu moviment, paraules i un rol. 

– El titellaire en moviment. Un enfocament creat per K. Dakroub segons diversos mètodes d’ensenyament de la marioneta. El mateix titellaire ha de fer un pas enrere, al fons, per tornar-se invisible. El punt de partida per animar una marioneta no són els conceptes tècnics, sinó els pensaments i la consciència, així com la consciència del titellaire del seu cos, que està relacionat amb la seva emoció. 

– Cases i històries. Cada participant imagina i construeix una casa, on la seva marioneta podrà viure. Defineix el nom i la identitat de la casa, crea la història de cada casa, comparteix històries en petits subgrups i es creen escenaris a partir de les històries col·lectives. 

– Escenificació de les històries amb marionetes/ dramatització. Cada grup de participants interpreta la seva història.

– Mètode de les 6 parts de la història. El 6PSM (6-part story method) proporciona un esquelet (personatge principal, tasca, obstacles, etc.) que impulsa una narració i proporciona una seqüència enllaçada. Aquest és el cas fins i tot per als participants que tenen una capacitat de construir una narrativa personal disminuida o fragmentada. Seran capaços de descriure la seva pròpia experiència i reflexionar sobre ella sense quedar atrapats en ella. (Dent-Brown & Wang, 2006).

Aquest mètode metafòric i ambigu és útil per a generar material que no és purament concret, sinó que té algun contingut emocional.

Karim Dakroub. Foto Núria Mestres

El formador: 

Karim DAKROUB, PhD, és director de teatre, titellaire, psicòleg clínic/psicoterapeuta i consultor psicosocial. Es va graduar a l’Acadèmia de Teatre de Sant Petersburg i en altres universitats. Actualment és professor a la Universitat del Líban. Com a fundador i president de l’Associació KHAYAL per a les Arts i l’Educació, ha dissenyat i dirigit diversos projectes culturals, socials i psicosocials i hatreballat amb diverses organitzacions locals i internacionals. Les seves obres de teatre de marionetes s’han representat a molts festivals de tot el món. Ha treballat com a expert psicosocial i formador en resposta a diferents guerres i crisis de l’Orient Mitjà. 

Algunes suggerències: 

Es suggereix als participants que portin de les seves cases, si és possible, tot allò que els agradaria desprendre’s:

– sabates velles
– material de cuina
– roba vella
– botons
– Accesoris: barrets, ulleres, joies velles…
En resum, qualsevol cosa que se’ls ocorri.

Termes romanes de Caldes de Montbui. Foto Wikipedia

HOTELS

PALAU-SOLITÀ I PLEGAMANS

El Petit Bed&Breakfast

Pensió Camí Reial

CALDES DE MONTBUI

Hotel Broquetas 

Balneario Termas Victoria

Hotel Vila de Caldes

Hotel Can Caponet

Apartament Font Del Lleó

Casa De Poble Termes Romanes

Villa Mont (casa con 4 habitaciones)

Más informació d’hotels a Caldes de Montbui aquí

 MOLLET DEL VALLÈS

B&B Hotel Barcelona Mollet (està a 10 min. En cotxe o autobús)