La revista Putxinel·li, en col·laboració amb l’Institut del Teatre de Barcelona, organitza una trobada internacional de tres jornades de duració dedicades a la temàtica de “Putxinel·li” el novembre de 2013. El personatge, considerat com un arquetip que rep a cada país una forma i uns trets particulars, ens planteja avui uns quants interrogants: Quins graus d’actualitat té? L’hem de considerar simplement com una tradició? Ens serveix com personatge viu capaç d’encarar-nos al segle XXI? Els seus trets tradicionals segueixen vigents o ens podem imaginar que n’incorporarà de nous o en canviarà d’altres? És possible imaginar-se el naixement de nous personatges putxinel·lescos?

Titelles Anglès
Josep i Jaume Anglès amb Pericu. Imatge treta als magatzems del MAE del Institut del Teatre de Barcelona. Foto de Jesús Atienza.

Per parlar de totes aquestes qüestions, hem convidat a un grup de titellaires i d’estudiosos que estan relacionats d’una manera molt directa amb la temàtica. Provenen de diferents regions i països, bàsicament del sud europeu, així com de la Península Ibèrica. Són els següents:

  • Adolfo Ayuso, de Zaragoza, titellaire i estudiós que porta anys estudiant el teatre de titelles populars d’Espanya dels segles XIX i XX,
  • Francisco J. Cornejo, titellaire i professor de la Universitat de Sevilla, gran coneixedor dels teatres de titelles populars espanyols,
  • Pepe Bable, director de la companyia de la Tía Norica, de Cádiz,
  • Antxo García, titellaire i principal responsable de la recuperació del personatge tradicional gallec Barriga Verde,
  • Sebastià Vergés, titellaire de Barcelona que manté la tradició familiar del Titella Català, amb el personatge de Pericu Titella,
  • Eudald Ferré, titellaire de la companyia Pa Sucat, bon coneixedor de la pràctica actual del teatre popular de titelles i director artístic del Festival Guant,
  • Rute Ribeiro i Luís Vieira, titellaires de Lisboa i directors del Festival FIMFA de la mateixa ciutat. Rute Ribeiro ha escrit un llibre dedicat a l’estudiós i titellaire Henrique Delgado, la principal autoritat en els teatres de titelles populars de Portugal i en el Dom Roberto,
  • Luca Ronga, titellaire italià especialista en Pulcinella, conegut a Barcelona pels diferents cursos que ha impartit sobre el personatge i sobre manipulació de titelles,
  • Stéphanie Lefort, directora del Teatre de Guignol de Lyon, a França, i especialista en el personatge. També és directora del Festival Moisson d’Avril, de Lyon,
  • Cengiz Ozek, ombrista de Karagöz i director del Festival Internacional de Titelles de Istanbul, bon especialista en la matèria del teatre d’ombres turc,
  • Karim Dakroub, titellaire del Líban, director, professor i especialista en els antics teatres d’ombres i de titelles dels països àrabs. Director del Festival de Titelles de Beirut,
  • Intervindran també i moderaran Cesc Martínez, Cap de Redacció de Putxinel·li, Alfred Casas i Víctor Molina, els dos professors de l’Institut del Teatre, i Toni Rumbau, organitzador de la trobada i encarregat de presentar la temàtica del Simposi.

Guignol
Titelles històrics del Teatre de Guignol de Lyon. Compagnie les Zonzons.

Una temàtica, la de Putxinel·li, que a més de tractar un tema relacionat amb la cultura popular, pretén establir unes línies de la cultura europea que, tot destacant les diferències locals de cada tradició, posa de manifest els trets bàsics que aquestes tenen en comú.

Pulcinella Luca Ronga
Pulcinella i Teresina, de Luca Ronga.

El Simposi durarà 3 dies: el dijous 21, el divendres 22 i el dissabte 23 de novembre de 2013, amb sessions que tindran lloc segons els següents horaris:

– dijous 21, a la tarda de 16h a 17h 30m, pausa, i de 18h a 20h.
– divendres 22, a la tarda de 16h a 17h 30m, pausa, i de 18h a 20h.
– dissabte 23, al matí de 9h 30m a 11h, pausa, i de 11h 30m a 13h.

El lloc serà la Sala d’Actes de l’Institut del Teatre de Barcelona.

Karagöz
Cengiz Ozek i Karagöz.

– El divendres 22 al matí, de 10h a 13h (amb una pausa) es realitzarà una Taula Rodona sobre el tema Titelles i Periodisme. Estan convidats a participar:

  • Jordi Bordes
  • Damià Barbany
  • Adolfo Ayuso
  • Francisco J. Cornejo
  • Jordi Janer
  • Cesc Martínez
  • Presentació i moderador: Cesc Martínez, Cap de Redacció de Putxinel·li.

La Tía Norica
La Tía Norica. Foto de Francisco J. Cornejo, Museo de Cádiz, 1983.

En una hora i lloc encara per concretar, Luca Ronga farà una actuació del seu espectacle de Pulcinella. El dissabte 23, a les 18h, es podrà veure també l’espectacle “Les Meravelles d’Orient”, de Pa Sucat, al Born Centre Cultural.

També anunciem que els tres dies anteriors al Simposi, els dies 18, 19 i 20 de novembre, tindrà lloc el curs impartit pel titellaire i director del Festival de Beirut del Líban, també especialista en Teràpia i Titelles, Karim Dakroub  titulat: “La Marioneta. Un espai intermedi al cor dels conflictes “, en el que es tractarà sobre l’aplicació dels titelles en casos de traumatismes socials i de guerra.

Més informació aviat. El curs es farà a l’Espai Massana del Poble Espanyol de Barcelona. Interessats en el curs, escriure a: tonirumbau@gmail.com. Preu del curs: 180 euros. Descomptes especials(20%) a Membres Associats a la revista Putxinel·li. També a socis d’Unima (10%).

Barriga Verde
El Teatre dels Germans Silvent, que representaven Barriga Verde..

Les persones interessades a participar al Simposi, poden escriure a: tonirumbau@gmail.com o bé telefonar al 659 454 879.

L’organització del Simposi ofereix assistència per a l’allotjament a Barcelona. Important contactar amb el màxim d’anticipació.

El Simposi Putxinel·li forma part del programa d’activitats del Centenari de l’Institut del Teatre de Barcelona, i s’ha pogut celebrar gràcies a l’aportació econòmica de l’esmentada entitat.

Col·laboren:

– Institut Francès de Barcelona
– Institut Ramon Llull
– Centre Cultural del Born
– Institut Italià de Cultura

– Producció i organització executiva de l’acte: Revista Putxinel·li. Toni Rumbau i Cesc Martínez.