El festival biennal IF Barcelona (veure aquí tot el programa) presenta en aquesta edició de 2022 quatre tallers: 

– Taller de MARC VILANOVA
Llum | So | Projecció

(@marcvilanovapinyol)
5 i 6 de novembre (de 10h a 14h i de 15:30 a 19:30)
Durada: 16hores
Teatre Principal Terrassa

– Taller de KARIM DAKROUB
Titelles i transformació simbòlica

(@k.dakroub)
Del 14 al 18 de novembre de 16h a 21h
Durada: 25 hores
MIT, Palau-Solità i Plegamans

– Taller de JULIANA NOTARI
Mínima Ànima

(@junotari)
26 i 27 novembre de 11h a 19h
Durada: 12 hores
Espai La Bayka (L’Hospitalet)

– Taller de FEDERICA PORELLO
Dansa d’objectes

29 i 30 novembre de 16h a 20h
Durada: 8 hores
Teatre Principal Terrassa

També es realitza un taller exclusivament adreçat als alumnes de l’Institut del Teatre a càrrec de la cia. de Madrid El Canto de la Cabra:

CIA. EL CANTO DE LA CABRA 
HILATURAS PRESENCIA (TALLER A PARTIR DE ‘TIERRA PISADA’)

Del 14 al 18 de novembre. Mostra oberta: 18 de novembre, 20h
Institut del Teatre, Plato.
(Activitat exclusiva per als alumnes de l’Institut del Teatre)

Els tallers:

1. LLUM | SO | PROJECCIÓ – MARC VILANOVA

Duració del taller: 8h 
5 de novembre i 6 de noviembre (de 10h-14h i de 15:30 a 19:30h) 
Teatre Principal, Sala d’assajos (Terrassa)
Precio: 90€

En aquest taller explorarem el potencial de la llum a l’espai escènic. Ens introduirem al software Max/MSP amb exemples pràctics per a poder controlar llum, so i projecció des d’un mateix ordinador. Experimentarem com el color, les ombres i els reflexos poden transformar un espai i desvetllarem tota la tècnica que hi ha al darrere. Treballarem amb materials com ara el led digital, la llum incandescent, la fibra òptica, el làser, la il·luminació de teatre, miralls, filtres i projeccions. Descobrirem com sincronitzar-ho tot de forma orgànica i com controlar-ho sense tenir un ordinador en escena. Desenvoluparem petits projectes durant el taller i veurem exemples fàcils que ens permetran portar qualsevol idea en escena.

MARC VILANOVA

Marc Vilanova (1991) és un artista sonor i visual que treballa a la intersecció de l’art, la ciència i la tecnologia. La producció artística de Vilanova sempre ha estat liderada per un esperit d’innovació alimentat per l’interès pels nous mitjans. Fusionar la recerca i les pràctiques artístiques en projectes en què s’exploren conceptes com l’audiovisualitat, l’automatització, l’autoexpressió de la màquina, la IA i la superintel·ligència i les implicacions sociopolítiques sobre la relació de la societat amb la tecnologia.

Actualment, crea instal·lacions audiovisuals mentre també treballant amb performances i col·laboracions interdisciplinàries amb dansa, teatre i imatges en moviment. Les seves peces s’han presentat en festivals d’arreu del món al Japó, EUA, Canadà, Brasil, Colòmbia, Cuba, Iran, Taiwan, Corea del Sud, Rússia i molts països d’Europa.

Ha rebut nombroses beques, premis i residències, com ara el prestigiós Headlands Center for the Arts, San Francisco 2020, Bemis Center for Contemporary. Art Fellowship, Omaha 2019, Premi KARA, Teheran 2018, Citizen Artist Incubator, Linz 2017, Encouragement Prize Tokyo Experimental Festival 2016, Premi del Jurat al Saxopen, Congress Strasbourg 2015 o Primer Premi al Concurs Internacional de Performance d’Art Sonor de Saragossa 2014, entre d’altres.

Com a pedagog, Vilanova ha dirigit tallers de creació transdisciplinària, electrònica en directe, improvisació lliure i tècniques esteses. Ha estat convidat com a professor convidat a la Universitat Nacional de Tòquio GEIDAI, Universidad de los Andes, Universidad Javeriana de Bogotá, Moshen Gallery Teheran, Universitat Federal de Rio de Janeiro “UNIRIO”, Sibelius Academy Helsinki, Hochschule für Musik Basel, entre d’altres.

www.marcvilanova.com
@marcvilanovapinyol

2. ‘TITELLES I TRANSFORMACIÓ SIMBÒLICA’ – KARIM DAKROUB

Durada del taller: 10h
Del 14 al 18 de novembre, de 16h a 21h. Mostra oberta: 19 de novembre, 19h.
Museu Internacional del Titella de Catalunya – Teia Moner (Palau-Solità i Plegamans)
Preu: 180€

El Museu Internacional del Titella de Catalunya – Teia Moner (MIT), la revista Titeresante i el festival If Barcelona organitzen conjuntament aquest curs del gran mestre libanès Karim Dakroub, a la localitat de Palau-Solità i Plegamans (Vallès Occidental) situada a 25 quilòmetres de Barcelona.

El curs ofereix una formació especialitzada amb un model psicosocial basat en els titelles per a monitors, animadors socials, artistes o titellaires interessats a treballar en camps de refugiats o en poblacions migrants amb problemes o traumatismes relacionats amb la violència i l’assetjament.

Després de molts anys de treballar amb titelles aplicades a poblacions vulnerables, com els refugiats i les víctimes d’accions militars a l’Orient Mitjà, Karim Dakroub va desenvolupar un model estructurat d’intervenció, així com de formació en titelles, com a mitjà d’expressió i comunicació per a activistes (treballadors socials, psicòlegs, artistes), que treballaven amb refugiats i desplaçats. Aquest model es basa en un enfocament psicosocial destinat a reforçar la resiliència dels beneficiaris finals.

KARIM DAKROUB

Director de teatre, titellaire, psicòleg clínic/psicoterapeuta i consultor psicosocial. Es va graduar a l’Acadèmia de Teatre de Sant Petersburg i actualment és professor a la Universitat Libanesa. Com a fundador i president de KHAYAL (Associació per a les Arts i l’Educació) ha dissenyat i gestionat diversos programes culturals, socials i psicosocials i ha col·laborat amb diverses organitzacions locals i internacionals. També ha treballat com a expert psicosocial i formador com a resposta a diferents guerres i crisis d’orient mitjà. Les seves obres de teatre de titelles han estat presentades a nombrosos festivals arreu del món.

3. MÍNIMA ÀNIMA. CREACIÓ DE TITELLES EN MINIATURA – JULIANA NOTARI (CIA. MARIONETE LIVRE – BRASIL) 

Durada del taller: 14h 
26 i 27 de novembre, de 11h a 19h
Espai La Bayka (L’Hospitalet de Llobregat)
Preu: 150€

* Una producció de La Pupila Produccions i Marionete Livre en col·laboració amb el Festival IF Barcelona. La formació forma part de LAMBESCOLA, (Escola especialitzada en Teatre Lambe-Lambe i Teatre en Miniatura).

MÍNIMA ÀNIMA és un taller intensiu de creació de titelles en miniatura des de la connexió corporal i subjectiva amb la matèria triada per a la composició de la forma, textura, dramaticitat i gestualitat. Forma part de la Pedagogia de la Marioneta Lliure, desenvolupada per la mateixa Juliana Notari.

Les mini-titelles necessiten una atenció específica des de la seva concepció fins a la seva manera de moure’s. La Juliana té una forma molt peculiar i personal de construir les seves titelles, de relacionar-se amb aquest art i als seus tallers fomenta la relació íntima amb les creacions. Es tracta d’una proposta d’immersió en la construcció de mini-marionetes, del laboratori d’idees, d’intercanvis i escoltes, en la qual l’artista treballa amb tres eixos primordials: pell, ulls i cor. 

JULIANA NOTARI

Artista brasilera, titellaire, directora, pedagoga i performer. El 2021-2022 realitza el projecte 20 anys de Marionete Livre – Commemoració i Manifest, amb la creació de la pel·lícula Coágulo i la publicació del llibre Pedagogia de la Marionete Livre, un moviment nòmada que l’artista defensa i difon.

4. LA DANSA D’OBJECTES  – FEDERICA PORELLO 

Durada del taller: 8h
29 i 30 de novembre, de 16h a 20h
Teatre Principal, Sala d’assajos (Terrassa)
Preu: 70€

El taller ‘La Dansa d’Objectes’ ofereix eines d’improvisació amb objectes i regles de joc específiques que al mateix temps donen certa llibertat d’interpretació per enfortir l’individu, la singularitat i el potencial expressiu.

El concepte de ‘La Dansa d’Objecte’ es basa en la relació entre els objectes i el moviment: fer ballar l’objecte i donar una concreció al moviment. Un diàleg entre les propietats físiques de l’objecte (textura, forma, pes) i una gramàtica d’accions (colpejar, moure, empènyer, llençar, deixar caure, donar…) de les que emergeix una dansa que és metàfora de les relacions. La tensió entre la materialitat de les coses i la immaterialitat del gest genera l’energia del discurs performatiu.

Les classes inclouen:

Un escalfament individual o en parelles o en grup per sensibilitzar el cos.
Improvisacions individuals, en parelles o en grup, on s’estudien diferents qualitats de moviment, com transferir-les a l’objecte, o com les propietats físiques dels objectes poden inspirar la nostra dansa.

Els temes que s’hi aborden són:

La musicalitat del gest: el fraseig, la dinàmica, el ritme, el to, la velocitat.
La precisió del moviment: l’articulació, la claredat.
Escoltar l’altre: les persones, les coses i l’espai que ens envolta
El silenci: la quietud i la presència escènica.
El diàleg entre l’experiència sensorial, l’imaginari i les emocions.

L’ORIGEN

“No juguem amb les coses ni amb les imatges, juguem amb objectes que alhora es pleguen i resisteixen els nostres desitjos. Estem amb ells en un estat d´unió i separació. Jugar amb les coses és estar en unió amb elles al lloc mateix de la nostra separació”. Francis Ponge

En els darrers anys, Federica Porello, Xavi Moreno i Marine Broise han desenvolupat un «vocabulari bàsic», que implica alhora objectes inanimats i actors físics.

Les “coses” amb què treballen són objectes que, a primera vista, no tenen funció ni significat, però que poden combinar-se entre si o amb parts del cos per formar conceptes i idees a través del moviment.

Ballarina, professora i creadora Federica Porello ha treballat amb artistes com la coreògrafa Marlene Monteiro Freitas, l’artista plàstica Anne Kathrine Dolven, la companyia de teatre Tg Stan, las companyia de teatre de titelles AdonK!, i de teatre d’ombres Le Théâtre de Nuit i la companyia de dansa ACME/ Albert Quesada. Actualment forma part de les companyies Mal Pelo i ZOO / Thomas Hauert i del col·lectiu de creació en viu Group LaBolsa. El seu treball posa en diàleg la dansa, la música i el teatre d’objectes. Va rebre el Premi Ciutat de Barcelona 2017 i el Premi de la Crítica per la interpretació de Bach, un solo de Maria Muñoz – Mal Pelo de 2004 transmès a Federica el 2016.

Xavi MORENO, Federica PORELLO i Marine BROISE es van conèixer integrant un “Laboratori de Moviment” entre el 2011 i el 2013 sota l’impuls del titellaire circasià Merlin BORG. Junts van compartir un treball de fons destinat a desenvolupar un llenguatge en comú entre la dansa i la manipulació de titelles de mida humana. D’aquesta exploració va néixer Commune Présence, espectacle presentat entre d’altres al Festival Internacional de Charleville-Mézières, al Festival MIMA de Mirepoix ia Vivacité a Normandia.

Alimentats per aquesta experiència, es troben el 2016 per cultivar aquesta recerca de llenguatges híbrids en la cruïlla del cos i l’objecte. Ara, però, se centren en el desenvolupament d’eines per a la improvisació i la manipulació d’objectes, dels quals sorgeixen dos eixos de treball essencials: desenvolupar una pràctica que reuneixi aquestes dues disciplines i utilitzar aquesta pràctica com a llenguatge comú per a l’escriptura d’una dramatúrgia derivada partitures improvitzades, deixant a l’intèrpret una llibertat de reacció espontània del moviment.

WeWood, estrenat al Festival MIMA de Mirepoix l’agost del 2018, és la primera obra de Federica, Xavi i Marine; un espectacle per a tres intèrprets i 24 objectes sense història: restes, trossos de fusta amb què juguen i ensamblen per crear volums, paisatges cubistes o figures animades i amb què componen música sonora i visual.

La segona creació és Nowhen (2022), un monòleg parlat i dansat, creat i interpretat per Federica Porello, assistida per Xavi Moreno.

EL CANTO DE LA CABRA

CIA. EL CANTO DE LA CABRA 
HILATURAS PRESENCIA (TALLER A PARTIR DE ‘TIERRA PISADA’)

Del 14 al 18 de novembre. Mostra oberta: 18 de novembre, 20h
Institut del Teatre, Plato.
(Activitat exclusiva per als alumnes de l’Institut del Teatre)

L’espectacle ‘Tierra Pisada, por donde va, camino’, va marcar un canvi en el camí de recerca i la trobada de formes i llenguatges per a l’escena de la companyia El Canto de la Cabra. En aquest taller, desglossaran la seva forma de treballar, i faran a través del fil, un element que acabarà unint tot l’espai escènic. 

CIA. EL CANTO DE LA CABRA
OBERTURA DEL TALLER ‘HILATURAS PRESENCIA’

18 de novembre, 20h 
Institut del Teatre, Plato.

Activitat d’obertura del taller ‘Hilaturas presencia’ realitzat amb els alumnes de l’Institut del Teatre. El taller, que té com a element conductor el fil, duu el nom de ‘Hilaturas Presencia’, que és també és el nom de la fàbrica que confecciona el fil amb què treballen. Van comprar les darreres caixes, així que aquest fil ja no es fabricarà més.