Dins l’edició d’enguany de la 28ª Fira de Titelles de Lleida, l’Espai Pro ha celebrat les 10es jornades tècniques que promouen les trobades amb els professionals del sector. En aquest context ha tingut lloc la Master Class amb Plexus Polaire, la companyia franco-noruega encarregada de la funció inaugural de la Fira amb el seu espectacle Cendres. Un cop més cal agrair que la Fira ofereixi aquesta oportunitat a actrius, actors, titellaires i altres professionals del món de l’espectacle, d’aprendre de creadors de primera línia, en aquestes Master Class que tenen lloc a l’Aula de Teatre de Lleida.

 

La Ynguild Aspeli, directora de la companyia, i l’Andreu Martínez, actor titellaire de Plexus Polaire, han sigut els encarregats de dirigir el treball. Noruega ella, resident a França. El catalanet de la companyia, ell, com li deien aquests dies carinyosament. Nòrdica i mediterrani, un bon tàndem, en el que ella elaborava el discurs en francès i ell traduïa amanint el text amb sonores rialles: un Ce n’est pas mal d’Ynguild vol dir que està prou bé.

Sense masses preàmbuls, els assistents ens transformem en un banc de peixos i passem a ser un element coral que s’encarregarà de donar vida als titelles de mida natural i de marcat caràcter realista, característics de la companyia. Els caps son obra d’Ynguild, els modela en fang i treu còpia del motllo en paper maixé.

L’escolta i coordinació són essencials perquè 3 o 4 manipuladors s’entenguin amb un titella, ja sigui amb els comandaments de cap i esquena o per manipulació directa, el més subtil possible, a cames i braços. Primer posem el focus en la realitat del titella i en les seves emocions. L’econmomia de moviments i la mirada són essencials. Aquí arribem a la necessitat de la precisió i l’èmfasi en la tècnica, per saber on estem en cada moment.

Llavors comencem a idear una situació teatral, una petita seqüència senzilla, que anirem desenvolupant. La rutina és que un grup de manipuladors i titella actuï i la resta observem asseguts en cadires, tant manipuladors com titelles. Segur que no era l’única que com un flash confonia titelles per persones…

Passi a passi, es tracta d’assimilar les consignes que ens aporta Ynguild per anar enriquint la situació de partida. Progressivament, els manipuladors també esdevenen actors o personatges, desdoblant les realitats.  El canvi de focus de la realitat del titella, la principal, a la realitat dels manipuladors-actors, requereix un esforç de dissociació. Quan passem de manipular a accionar, les reaccions del titella esdevenen fonamentals i ha arribat el moment de saber perquè estem treballant amb un titella: què ens permet fer que no pugui fer una actriu o actor?

I el temps ha volat, torna a ser el moment de ficar els titelles dins les maletes, perquè continuïn viatjant. Hem tornat a suar la samarreta un any més a l’espai Brook de l’Aula de Teatre de Lleida.

Elena Mesa. de la MicroTroupe.