Després de mantenir la incògnita durant un temps, la força dels esdeveniments ha torçat a la fi el braç a la 31a Fira de Titelles de Lleida, que s’ha vist obligada a reinventar l’edició d’aquest any en uns moments excepcionals. Els seus organitzadors, capitanejats per Elisabet Vallvé i Oriol Ferre, han buscat la manera de que la Fira segueixi present en el mapa teatral del país. Han ideat, per això, realitzar una Jornada titellaire el dia 8 de juliol, amb la intenció de mantenir vives en especial les dues columnes vertebrals de la Fira:

1- La vessant professional amb la presència acreditada de programadors, agents, festivals, companyies acreditades…, per potenciar la compra i venda d’espectacles, així com jornades d’intercanvi, de presentacions, etc.

2- La vessant de festa popular amb públic vingut d’arreu, actuacions a l’aire lliure, activitats paral·leles, etc.

Oriol Ferre, Bernat Vallvé, Elisabet Vallvé i Mireia Perna, nucli organitzador de la Fira.

Diu Oriol Ferre: ‘És tal la complexitat de la Fira, que ens ha estat del tot impossible traslladar el seu muntatge a unes altres dates. Però per altra banda, tampoc volíem suspendre-la sense més ni més, quan són tants els esforços que s’hi han posat, per part nostra i per part de totes les companyies i altres entitats que estan relacionades amb la Fira. És per això que hem decidit reduir la Fira a una sola jornada, el mes de juliol, el dimecres 8, i situar-la en un únic lloc, el Palau de Congressos de la Llotja, on s’ocuparan al complet tots els  seus espais disponibles: les sales d’exhibició, les sales polivalents i la plaça, perquè les companyies segueixin disposant de l‘aparador que és la Fira de Titelles.’

‘On vas, Moby Dick?’, del Centre de Titelles de Lleida.

‘Per altra part, això ens permet mantenir i fins potenciar els espectacles de carrer, que tenen en aquest lloc espais molt generosos. Pel que fa als espectacles de sala, farem una presentació només per a professionals i en una modalitat de showcase, és a dir, en un format d’aparador o vitrina d’uns vint minuts de duració. Això permetrà una presència força majoritària de les companyies programades, mentre que alhora potenciem el caràcter de Fira, és a dir, de promoció i venda d’espectacles.’

‘Hamelí’, de Xip-Xap.

El compromís de la Fira de Titelles amb els seus objectius els aboca a l’ organització d’una logística força diabòlica d’aquesta Jornada, ja que no és gens fàcil fer fluir els diferents espectacles un darrere l’altre, ni que sigui en format de showcase, quan una de les característiques de la creació teatral del món dels titelles, d’objectes i de teatre visual, és que les propostes solen ser molt diferents i sovint no tenen res a veure l’una amb l’altra.

‘Núvol, Nuvol’, de Periferia Teatre.

‘És veritat el que dius, però per això comptem amb uns equips tècnics i logístics ja molt bregats, amb una llarga experiència d’anys en aquestes matèries. Per altra part, l’espai és idoni perquè compte amb moltes possibilitats diferents. Igualment, haurem de treballar amb les companyies i veure com es poden adaptar a aquestes noves condicions. Potser no totes ho puguin fer, però per altra part és evident la necessitat que tots tenim de reiniciar el contacte entre professionals i programadors, i crec que l’esperit de col·laboració i de fraternitat que la crisi està despertant, aconseguirà també impregnar aquesta nova experiència.’

Matito, d’Arnau Colom.

Explica Oriol Ferre que en aquets moments s’està donant forma, a contra rellotge, a aquesta Fira reinventada pels moments excepcionals que totes vivim i això suposa començar de zero en molts aspectes de la feina realitzada durant mesos.

Imatge de ‘Calma’, de Guillem Albà.

Diu Ferre: ‘Aquesta Fira d’excepció o d’emergència, com ens agrada anomenar-la, treballa per potenciar primerament les companyies catalanes i nacionals per sobre de les internacionals, en un moment en què com a dinamitzadors que som de l’art titellaire, creiem que és la nostra responsabilitat. Volem agrair fermament la bona predisposició de l’àrea de Cultura de l’Ajuntament de Lleida, que en tot moment s’ha mostrat disposada a col·laborar en allò que des de la institució es pot fer, així com també del departament de l’OSIC de la Generalitat de Catalunya. I, com és lògic, agrair la comprensió i la bona disposició de les companyies seleccionades i professionals implicats, afectats tots ells per l’actual crisi del COVID19.’