(María Desparpajo en plena actuació. Foto Jesús M. Atienza)

El passat 15 de novembre, els Jardins de Sant Pau del Camp de Barcelona s’omplien de titelles per celebrar el Festival Dones i Mans (consulteu l’històric del Festival en aquest enllaç). En ple Raval barceloní l’edició d’enguany, segona realitzada per iniciativa d’UNIMA Catalunya i el Taller de Pepe Otal, estrenava emplaçament i format. 

El districte de Ciutat Vella s’ha sumat activament a aquesta edició tot oferint l’emplaçament dels recentment renovats Jardins de Sant Pau del Camp i un escenari a mida, equip de so, llums, carpes, taules i cadires. 

Cartell del Festival fet per Helena Carazo

Davant els Jardins, entrant pel carrer de Sant Pau quan es ve del Paral·lel, hi ha el Monestir, una joia romànica de la ciutat que ha acollit l’exposició de fotografies Dones, trans i mans, de Jesús Atienza. L’exposició, que es pot visitar fins al 8 de desembre, recull 29 retrats de dones titellaires que se sumen als 32 retrats fets l’any 2010 amb motiu de la primera edició del Festival: una feina laboriosa, feta amb cura i passió per un fotògraf generós de mirada sagaç, vinculat estretament al gremi titellaire. 

Imatges de l’exposició. Fotos Josep Antoni Ruíz

A l’entrada dels Jardins des del carrer Estel, una mena de placeta acollia la taula d’entitats, la carpa del taller infantil, una barra i una altra carpa/camerino/magatzem/espai polivalent intern. A la taula d’entitats, llarga i compartida entre UNIMA Catalunya i el Taller de Pepe Otal, hi havia informació de cada entitat i titelles, díptics, revistes i un rètol amb el logo d’UNIMA Catalunya pintat per Pepe Otal, agermanant la taula i el Festival. 

Carles Cañellas i Susanna Rodríguez a la taula d’Unima Catalunya. Foto Helena de Sola

La programació, que enguany ha afegit la franja horària del matí, ha comptat amb les titellaires solistes Mercè Framis, Áurea Patricia Ayon, El Patio de Cajitas (Ahimsa Pastrana Batalla, Paula Vidal, Flores Lasarte i Francisca Osella), Maria Azuzena i Teia Moner als escenaris, i les també titellaires Eva Navarro i Raquel Batet conduint el taller infantil. A la part tècnica, entregada i diligentment, Danny Rodríguez portava el control.

Mercè Framis obria el festival amb l’espectacle El somni de l’àvia Pepa, una bonica, delicada i treballada peça de titelles de guant d’exquisida netedat visual adreçada a la primera infància, que va captivar petits i grans.  

Mercè Framis en plena funció. Foto Jesús M. Atienza

Áurea Patricia Ayon, de la Cia. Papalotes, presentava el segon espectacle del matí: El mundo de Marikris, una proposta de titelles plans i un bocón que va atrapar i fer partícip el públic assistent, tancant la programació matinal. 

Áurea Patricia Ayón en plena actuació. Foto Jesús M. Atienza

Per dinar, el col·lectiu de dones Kantina Migrante va oferir delícies de menjar marroquí, i els organitzadors servei de bar. 

Poc abans de començar el taller infantil de la tarda, un grup improvisat de tres dones titellaires format per Helena Carazo, Sarah Berno i una servidora, Helena de Sola, acompanyades per la gaita del Javi, improvisava un cercavila per atreure públic al taller. Al cap d’una estona tornàvem als Jardins amb un seguici de mainada i famílies somrients (majoritàriament mares, tot s’ha de dir), deleroses d’activitats per descobrir. Eva Navarro i Raquel Batet desplegaven i compartien el seu gran saber conduint un enginyós taller de fabricació de titelles per a infants, amb èxit total. La imatge de les mares compartint taula i berenar mentre les criatures exploraven, descobrien i jugaven en un espai nou i segur, era d’una bellesa i potència tan feréstegues que em vaig oblidar de treure la càmera.

Taller infantil amb Raquel Batet i Eva Navarro. Foto Helena de Sola

Amb la plaça plena i el taller encara en actiu, el Patio de Cajitas, un col·lectiu de quatre dones titellaires unides per quatre caixetes Lambe-Lambe, oferien els seus espectacles de teatre en miniatura per a un sol espectador. Mainada i adults curiosos amb paciència feien cua davant les caixetes per descobrir, gràcies a un espiell i auriculars, un espectacle individual de curta durada. Un altre èxit. 

El Patio de Cajitas amb els quatre Lambe-Lambe. Foto Jesús M. Atienza

Sarah Berno, Klaudia, Helena Carazo i Silvine, organitzadores. Foto Jesús M. Atienza

En caure el sol, el taller i les Lambe-Lambe recollien mentre s’obrien els focus de l’escenari principal. María Azucena de Desparpajo Clown, primera artista de la programació per a adults, va presentar un espectacle musical sense text i en to de clown, amb un titella habitat dissociat. El públic, sincer, va aplaudir calorosament l’artista. 

María Desparajo. Foto Jesús M. Atienza

Teia Moner la va seguir amb l’espectacle Magicarium, una deliciosa peça de màgia i titelles de mà que va atrapar el públic despertant una gran ovació i tancant el festival amb la mestria d’aquesta versàtil titellaire, primera dona presidenta d’UNIMA Catalunya.  

Teia Moner. Foto Helena de Sola

Al llarg del dia, companyes de gremi de diverses generacions van passar pels Jardins de Sant Pau a saludar, tot aportant presència, visibilitat i suport al Dones i Mans.  

Taula d’Entitats. D’esquerra a dreta: Susanna Rodríguez, Ariadna Martí i Carles Cañellas. Foto Jesús M. Atienza

Gràcies a la implicació i l’esforç d’Ariadna Martí, Sarah Berno, Helena Carazo, Eva Navarro, Raquel Batet, Danny Rodríguez, Aran Rey, Javi, Klaudia, Silvina, Teia Moner, Jesús Atienza, Josep Antoni Ruiz Palomar, Elsa Lluch, Carles Cañellas i qui signa aquest escrit, el Festival Dones i Mans de 2025 va brillar.  

Per molts anys al Dones i Mans, i llarga vida a l’ofici titellaire. 

Helena de Sola
Novembre 2025.