La cita anual amb els titelles més important de Catalunya, que té lloc a la ciutat de Lleida, inicia avui la vint-i-tresena edició. I ho fa amb una bateria d’espectacles de luxe que recull algunes de les produccions més interessants dels últims anys realitzades al país. Una cita que, en prendre format de Fira, busca la trobada entre professionals, tant artistes com programadors. És per això que Lleida es convertirà durant aquest cap de setmana en una ciutat ocupada pels titelles i els seus fidels servidors, els titellaires, no només en els teatres, sinó també als carrers i a les botigues, que solen participar en l’esdeveniment posant titelles als aparadors.

Fira de Titelles

Trenca el foc l’àgil i poètica versió d’El Petit Príncep de Saint-Exupéry, dirigida pel prestigiós director argentí resident a Lisboa Claudio Hochman a càrrec de la companyia murciana Teatre Silfo, amb manipulació de Fabrizio Azara i Elia Estrada. Tot un homenatge al paper i a la imaginació que Hochman sap conduir amb la seva habitual subtilesa i mestratge.

Silfo Teatro
Imatge d’El Petit Príncep, de Teatro Silfo

La Fira continua amb la companyia Playground, que presenta una obra unipersonal de teatre d’objectes anomenada El Cap als Núvols, a càrrec d’aquest creador català, Xavier Bobés Solà, que en els últims anys ha sorprès el sector i els especialistes pel seu alt sentit dramatúrgic i la qualitat poètica del seu treball.

La Companyia Ponten Pie, de Catalunya, presenta un espectacle-tiberi, amb Copacabana, en un restaurant mancat de clients on es presenten per sorpresa una plaga de setanta comensals. Els seus tres cuiners, descendents del xef del reconegut circ Bimil, faran mil proeses per complaure la clientela. Són els cuiners-titellaires Emilie de Lemos, Natàlia Méndez i Sergi Ots.

Hi haurà a continuació un desplegament de les diferents exposicions que presenta la Fira, centrada en la seva pròpia història (exposició de cartells de la Fira a L’Escorxador), una altra sobre el brillant espectacle Hansel i Gretel coproduït pel Centre de Titelles de Lleida amb el Gran Teatre del Liceu i el Teatre Nacional de Catalunya estrenada l’any 2003 (a la Sala Montsuar), i una creació especial realitzada pel mateix Centre de Titelles de Lleida anomenada “L’Arbre dels Titelles” en al vestíbul del Teatre de l’Escorxador.

Entre aquestes inauguracions, podrem veure la cadira màgica i tan autònoma de Fadunito, una creació de Ferran Orobitg, qui actua al costat d’Ivan Alcoba. Una cadira que ja en l’últim Festival de Charleville-Mézières va cridar l’atenció del públic al carrer, atordit davant la desimboltura d’una cadira de vegades tan descarada.

I en en pati de l’Escorxador, actuarà també la companyia Los Galindos, de Catalunya, amb Maiurta, un preciós treball molt personal sortit de l’univers circense de Marcel Escolano, amb direcció de Bet Garrell. Un sofisticat exercici que s’abraça a les textures sonores de Sibelius i ens trasllada a un petit circ carregat d’emoció i de calidesa humana.

Espejo Negro
Imatge de Jonás el espermatozoide, de El Espejo Negro.

I a les 21:30, inauguració oficial de la Fira al Teatre Municipal de l’Escorxador amb la ja mítica companyia malaguenya El Espejo Negro, que ens presentarà en aquesta ocasió el seu hilarant espectacle El fantàstic viatge de Jonàs l’espermatozoide. Àngel Calvente, autor, director i dissenyador dels titelles, ens delectarà una vegada més amb el seu exquisit treball que va de l’humor més corrosiu a la crítica ferotge. En aquest cas, amb un protagonista ben singular: Jonàs, un espermatozoide que es nega a participar a la cursa de la fecundació perquè té altres preferències. Però el temps passa i ha d’emprendre aquest viatge, sense retorn, al·lucinant com cap altre …

La Pendue
Cartell de La Pendue, amb Polidegaine

I per rematar la jornada, un altre plat fort a càrrec dels dos joves titellaires francesos de La Pendue, Estelle Charlier i Romuald Collinet, qui presentaran al cafè teatre de l’Escorxador el seu aplaudit Polidegaine. Un magnífic i brillantíssim treball de manipulació en què La Pendue fa reviure Polichinelle amb la frescor de la més rabiosa actualitat, sense perdre cap dels més nobles i perennes atributs del personatge.

Una primera jornada, com es pot comprovar, d’alta qulitat en la qual públic i professionals podrem delectar-nos en gran. Des de Putxinel·li continuarem informant puntualment dels diferents actes i estrenes de la Fira.