El passat dissabte 15 de juny, al Museu d’Història de la Immigració de Catalunya (MHIC, Sant Adrià de Besòs) va tenir lloc la festa de cloenda del curs-projecte “Capses d’anada i tornada. Del jo al nosaltres”. L’experiència ha estat conduïda per Esther Prim, titellaire, i Teresa Forcada, mestra especialitzada en acollida. Es tractava d’estudiar i aplicar estratègies per acollir els i les alumnes que vénen d’altres països i acompanyar-los en la complicada aventura d’adaptar-se a la nostra escola i al nostre país. El sistema ha estat la utilització del potencial que poden tenir els objectes per il·lustrar vivències ben personals i íntimes.
Han participat en el projecte educadors i educadores de primària i secundària, conjuntament amb el seu alumnat. Durant el curs eren convidats a fer un viatge simbòlic, del jo individual i egocèntric cap a un nou nosaltres integrador, a través d’objectes que s’han convertit en metàfores de les seves emocions i que tots, mestres i alumnes, han guardat dins de capses. Cada capsa ha esdevingut un veritable equipatge sensible que s’ha transformat en acte comunicatiu, facilitador del diàleg, en una petita dramatització vertebrada sobre el fil conductor que els objectes proporcionen.
La filosofia del curs ha estat totalment vivencial, partir de la pròpia experiència per acompanyar l’experiència dels altres. La capsa de les formadores ha donat pas a les capses d’educadores i educadors i aquestes a les dels seus alumnes.
A la festa s’han exposat i representat algunes d’aquestes petites maletes. La capsa d’anada i tornada inicial, que en el seu dia va servir per plantejar el curs als seus participants, contenia sis objectes que, d’una banda, simbolitzaven inquietuds vitals i compartides de les formadores i, de l’altra, tots els temes treballats en el projecte:
Un trencaclosques introduïa el tema del llenguatge, i una peixera on es vessaven gotes de colors el de les emocions, els dos eixos bàsics i transversals.
La diversitat de cultures i llengües s’explicava amb una bola del món convertida en titella, l’acollida amb un coixinet d’olor brodat de miralls, el dol i la pèrdua era una casa amb arrels arrencada del seu paisatge, i finalment per al diàleg s’encenia la flama d’un fanalet.
La festa cloenda del curs ha estat una bona ocasió per reviure i per mostrar a un públic més ampli la força dels objectes que il·lustren metàfores, un camí intuïtiu per expressar tot allò que ens passa i ens pesa per dins, per alliberar-nos i a la vegada reforçar il·lusions i alegries. I ha estat també el moment per composar una capsa efímera, només per a aquest dia, amb imatges que simbolitzaven les classes dels participants al curs i dels convidats de la festa que han volgut dir la seva.
La formació s’ha realitzat durant el curs 2012-2013 als Serveis Educatius de Sant Adrià amb el suport del Servei de Llengua i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament.
Teresa i Ester us felicito per la feina molt ben feta, diferent i per damunt de tot humana. Vaig venir com a públic, em vaig emocionar mentre els vostres alumnes exposaven el treball realitzat amb els nois i noies de l’aula d’acollida dels diferents centres.
Demano al departament d’ensenyament que continui amb aquest gran projecte.