Ha començat aquest cap de setmana la V Biennal de Teatre Visual i de Figures IF Barcelona que dirigeix Jordi Alomar amb la coordinació artística i tècnica de Sara Serrano. Un festival que sempre ha estat molt a prop de la revista Putxinel·li, tenint en compte que va néixer l’octubre del 2015, arran de l’exposició Figures del Desdoblament a l’Arts Santa Mònica, una iniciativa impulsada pel MAE (Museu de les Arts Escèniques de la Diputació de Barcelona), per la revista Putxinel·li i per l’Associació Interseccions´.

Imatge del Canto de La Cabra

Potser la gran novetat d’aquest any és l’associació col·laborativa que ha fet l’IF amb el Mercat de les Flors, un espai que ha volgut apostar per la transversalitat de les disciplines en les seves vessants més properes al teatre visual, d’objectes i de figures.

Val la pena llegir les paraules del seu director artístic, Jordi Alomar, en la presentació d’aquesta V Biennal: 

Presentació de Jordi Alomar

Sostenir, impulsar, caure. Les condicions de possibilitat del moviment es regeixen per la gravetat: indispensable per a l’equilibri, per a la gràcia. Objecte i vulnerabilitat són sinònims, també em l’escena. Com els cossos.

La reguera de forces que afecten els objectes és la constitució de la seva complexitat: un batec de traces, línies i rastres sempre a l’aguait. De fet, l’etimologia del mot “objecte” conté aquesta efervescència latent: del llatí obiectus, participi que rep l’acció del prefix ob- (damunt) i del verb iacere (llançar). Qualsevol llançament és sosteniment, impuls i caiguda.

Llop dels titelles Didó, MAE. Imatge del primer IF Barcelona

I, en aquesta caiguda, les trajectòries s’entreforquen. Més enllà dels recorreguts possibles entre el pes i la lleugeresa, en els objectes s’hi confronten dues forces, dos vectors que, des del creixement i des de l’evanescència, es complementen en un equilibri fràgil. D’una banda, sobre cada objecte s’hi concentra un pòsit creixent d’usos, vivències i vincles: una arquitectura del record basteix la memòria que, subreptíciament, l’impregna fins a l’atròfia, l’oblit. Una trajectòria en forma d’arc.

D’altra banda, tot objecte és un procés d’evanescència encapsulada. Tard o d’hora, els seus límits físics es comencen a desdibuixar i a perdre el contorn que subjecta i defineix la seva consistència. Sovint, i encara dins els confins d’un ús convencional o ordinari, comencen a clivellar-se i a traspuar, furtivament, la seva extinció. Processos naturals o accidentals (rovell, putrefacció, corcs, humitat, el foc) i voluntaris o derivats de l’ús (desgast, trencament, reciclatge) garanteixen un procés indefugible d’acabament, cloenda i dissolució. Una caiguda.

El mateix joc de correlats que tensa el fil que hi ha entre l’absència i la presència en el pla del lloc, guiat pel pes de l’enclavament i les trajectòries de l’impuls i el trasllat, podem jugar-lo al tauler del record. Si la condició del moviment i de la manipulació d’objectes és el sosteniment de l’equilibri davant la caiguda, també ho és la restitució de la seva memòria, de la seva integritat. Els seus negatius també poden ser una condició vàlida: la pèrdua, la destrucció, l’emblanquinat.

IF Barcelona, des del seu naixement, abranda aquest tauler i posa en escena la vulnerabilitat de tot equilibri: desdobla amb figures, emmascara, juga amb miralls que multipliquen els possibles, estira els fils que són tant la guia a través del laberint com la resistència a la gravetat i a la caiguda.

Aquest 2022, la biennal presenta una edició en forma de recapitulació. Al llarg de gairebé un mes s’embasta un seguit de trajectòries, impulsos i quimeres que, en la seva maduresa, configuren un recer des d’on atendre els marges. Elisa Gálvez i Juan Úbeda, d’El canto de la cabra, conviden amb Gota a gota a una celebració de la vida, de la mort i dels finals, amb dos mil fils que pengen del sostre i sostenen l’arquitectura de la vulnerabilitat. Macarena Recuerda Shepherd es multiplica, divideix i transmuta en un joc de miralls a The Watching Machine. Xavier Bobés, a Corpus, fa un desplegament de disjecta membra, membres –o fragments– manllevats d’altres d’unitats o ordres de sentit que, a partir de la seva reconfiguració, constitueixen constel•lacions que conviden, sempre, a un viatge insòlit i proper. Federica Porello desplega un espai de possibles entre la gravetat i la lleugeresa a NOWHEN. Jaime Refoyo planteja un espai des d’on preguntar-nos sobre les traces i les empremtes. Xesca Salvà obre les cases al joc i a l’escolta. El degà de la llum Tadeusz Wierzbicki esquerda les maneres en què hem mirat fins ara.

Imatge de The Watching Machine, de Macarena Recuerda Shepherd. Fotografia de Jesús M. Atienza

I fora del Mercat, Ángela Millano, a Hogar, transforma un armari en un taüt, amb un cos que en la seva vitalitat constructiva és interromput per la inevitabilitat de la mort. Natalia Barraza ens dema- na què som i com ens construïm, a NO(W)HERE. Javiera Gazitua planteja, a Míope, la incapacitat de veure el món en termes de l’altre. A El titellaire, l’ombra i el doble, Antoni Rumbau ens convida a submergir-nos en els misteris de l’ofici de titellaire.

Constel·lacions de fragments, d’empremtes, d’ombres, escoltes i escletxes que, en definitiva, conviden a la vivència del fet escènic més essencial i proper: aquell que, ineluctablement i ara, ens interpel·la. Deixem-nos caure.

Jordi Alomar

Director artístic d’IF Barcelona – Biennal de teatre visual i de figures Associació Interseccions

Espais de l’IF Barcelona:

Mercat de les Flors
Carrer Lleida, 59, Barcelona 08004 Barcelona

Institut del Teatre
Plaça Margarida Xirgu s/n 08004 Barcelona

Santa Mònica
La Rambla 7
08002 Barcelona

L’Estruch
Fàbrica de creació de les arts en viu Carrer de Sant Isidre 140
08208 Sabadell

Teatre Principal de Terrassa
Plaça de Maragall, 2 08221 Terrassa

MIT – Museu Internacional dels Titelles de Catalunya – Teia Moner
Can Falguera. C. Can Mas, 1-3, 08184, Palau-Solità i Plegamans

Espai La Bayka
C. de Buenos Aires, 19 08092 L´Hospitalet de Llobregat

Equip organitzador de l’IF Barcelona

Direcció artística: Jordi Alomar
Idea: Associació Interseccions, Mercat de les Flors
Coordinació general i producció: Sara Serrano Grafisme: Tomeu Mulet
Comunicació: Javier Leal Documentació: Diego Rampelini
Organitzen i produeixen: IF Barcelona i Mercat de les Flors, amb Santa Mònica, Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, L!Estruch-Fàbrica de creació de les arts en viu, Terrassa Arts Escèniques, La Claca-Teatre del Bosc, La Bayka, MIT.
Amb el suport de: OSIC – Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Institut de Cultura de l!Ajuntament de Barcelona, Diputació de Barcelona, Ajuntament de Sabadell, Ajuntament de Terrassa, Institut Ramon Llull.

Calendari de les actuacions

IF BARCELONA AL MERCAT DE LES FLORS

MACARENA RECUERDA SHEPHERD: THE WATCHING MACHINE

5 i 6 nov | 18 h Sala Pina Bausch
Entrades a www.mercatflors.cat

Fotografia de Jesús M. Atienza

“The Watching Machine !(La màquina de mirar, així s!anomenava al segle XIX qualsevol objecte que servís per a crear il·lusions òptiques) és, ara, la caixa escènica, on l!artista desplega una sèrie d!enginys per jugar amb llums, ombres i reflexos des dels quals podem preguntar-nos què són les il·lusions, les representacions i les convencions teatrals.

XAVIER BOBÉS: CORPUS

Del 9 al 13 nov | 18 h i 20 h Sala Pina Bausch
Entrades a www.mercatflors.cat

“Corpus’ és una trobada entre una peça escultòrica, un manipulador d!objectes i un músic. És, també, un viatge entre un home i la seva forma: un diàleg impossible que desfà les hores d!una vida, retrocedeix camins i s!empetiteix fins a desaparèixer de bell nou, amb el desig que el silenci i la quietud despleguin la seva eloqüència.

EL CANTO DE LA CABRA: GOTA A GOTA

11 i 12 nov | 21 h Sala MAC
Entrades a www.mercatflors.cat

La companyia de referència del teatre independent madrileny, dirigida per Elisa Gálvez i Juan Úbeda, presenta una peça insòlita, abstracta, contemplativa i de difícil definició creada el 2019. Una proposta que defineixen com a una celebració poètica de la vida i de la mort en un muntatge que, amb més de dos mil fils suspesos del sostre de l!escenari, es troba en la cruïlla entre la instal·lació i les arts escèniques.

XESCA SALVÀ CASES (x KIDS)

12, 13, 19 i 20 nov | Passis 11 h, 12 h, 13 h, 14 h i 17 h Sala SG
Entrades a www.mercatflors.cat

Dins d!unes petites cases, els més menuts descobriran diferents històries de vida a través del joc i dels objectes. “Cases !posa sobre la taula temes actuals com la precarietat de l!habitatge, les àvies que viuen soles o els fets extraordinaris de les cases encantades. A més a més, al hall hi haurà una instal·lació complementària amb la qual podrem construir, debatre i habitar la ciutat i la nostra pròpia casa. “Cases !ha estat un projecte coproduït en residència a IF Barcelona (2016-2017).

JAIME REFOYO I ÓSCAR DE PAZ: THE LINE OF THOUGHT

17 nov | 21 h Sala MAC
Entrades a www.mercatflors.cat

Aquesta peça vol fer partícip el públic de la visió d!un llenguatge provinent del contacte que establim amb el nostre entorn. Per mitjà d!una geometria que planteja una reflexió a qui la contempla, podem formular la següent pregunta: estem davant d!una empremta del present, o del traç que uneix els cossos que comparteixen un espai? L!observador es converteix en observat quan el que veu a l!escenari és el reflex del seu cos a través d!una petjada comuna.

FEDERICA PORELLO: NOWHEN

19 i 20 nov | 19 h Sala Pina Bausch
Entrades a www.mercatflors.cat

“NOWHEN !(Cap quan) és el nom d!un personatge, immers en el seu present, que revela la seva relació amb l!entorn, real i imaginari. Un espai ple de coses, pensaments i accions, sons i silenci, llum i foscor, on tot es plega i es desplega, materialment o metafòrica, amablement o amb violència. L!espectacle fa valdre el temps de la reflexió i la recerca d!un camí, d!una línia subtil i buida entre la gravetat i la lleugeresa.

TADEUSZ WIERZBICKI: Instal·lació GLASS DOORS

19 i 20 nov |16 h a 21 h Foyer
Entrada gratuïta
Intervenció de Tadeusz Wierzbicki a las 20 h (amdós dies), precedida per unes paraules de presentacio sobre l!artista per part de Joan Baixas.

De la mà del degà de la màgia amb la llum analògica i les ombres, el polonès Tadeusz Wierzbicki presenta “Glass Doors !(Portes de vidre), una instal·lació en la intersecció entre la llum i la realitat material. Aquesta proposta interactiva juga amb les ombres en diferents capes, que s!adhereixen electroestàticament a pantalles sobre grans portes de vidre, se superposen i generen un ric univers ple de figures fascinants i blocs orgànics.

IF BARCELONA A LINSTITUT DEL TEATRE

CIA. EL CANTO DE LA CABRA: HILATURAS PRESENCIA

(TALLER A PARTIR DE “TIERRA PISADA!)
Mostra oberta: 18 nov | 20 h. Entrada gratuïta.
Reserva prèvia a www.ifbarcelona.cat

L!espectacle “Tierra Pisada, por donde va, camino!, va marcar un canvi profund en el camí de recerca i en la trobada de formes i llenguatges per a l!escena de la companyia El Canto de la Cabra.

El taller, que té com a element conductor el fil, duu el nom de “Hilaturas Presencia!, que és també és el nom de la fàbrica que confecciona el fil amb què treballen. Van comprar les darreres caixes, així que aquest fil ja no es fabricarà més.

En la mostra del resultat d!aquest taller amb alumnes de l!Institut del Teatre, la companyia desglossa la seva forma de treballar i construeix, a través del fil, un element que acabarà unint tot l!espai escènic.

IF BARCELONA A L!ESTRUCH Fàbrica de Creació de les Arts en Viu

TONI RUMBAU: EL TITELLAIRE, L’OMBRA I EL DOBLE

10 nov | 20 h
Sala 10 Entrada gratuïta
Espectacle-conferència amb titelles i ombres

Toni Rumbau presenta una conferència-espectacle en la que convida als espectadors a submergir-se en alguns dels misteris més recòndits d’aquesta pràctica mil·lenària dels titelles. Per fer-ho, el titellaire conferenciant recorre a la clàssica tècnica del titella de guant, ben coneguda per l’autor, que l’ha practicat en bona part dels seus espectacles. Per altra part, les ombres, aquest procediment que permet doblar en negatiu la realitat mitjançant la llum i una misteriosa reducció a les dues dimensions, és l’altre llenguatge emprat per l’autor per endinsar-se en les zones més profundes del mite titellaire. 

La proposta juga amb els registres típics del teatre de titelles: l’humor i la poesia escènica basada en la síntesi, la ironia i les paradoxes de dualitats sorprenents i contradictòries. 

Una conferència-espectacle que vol ser coneixement, joc i rite de transformació vers la llibertat profunda, humil i llibertària del titella tradicional.

NATALIA BARRAZA: NO(W)HERE

12 nov | 20 h Entrada gratuïta

En una fonda reflexió sobre l!experiència transmigratòria, l!arrelament i la política identitària, Natalia Barraza qüestiona els paràmetres considerats inamovibles en la construcció d!un mateix per obrir-los de cara al futur. I per fer-ho, presenta una instal·lació escènica que es construeix davant els ulls de l!espectador i juga amb els dispositius de projecció, llum, reflexos i ombres.

IF BARCELONA A SANTA MÒNICA

ÁNGELA MILLANO: HOGAR

23 nov | 19 h Entrada gratuïta

Per què IKEA no comercialitza taüts de construcció fàcil? Morir-se és car, per què no facilitar aquest procés, fer-ne quelcom familiar, una república independent d’amor i companyia? L!espectacle reflexiona sobre l!accés a una mort digna, sobre la manera com es gestiona aquest procés en la nostra societat, la responsabilitat i la cura d’un mateix en la preparació per a la mort. I tot, mentre en escena es veu la construcció d’un taüt utilitzant únicament les peces que conté un armari d’IKEA.

NATALIA BARRAZA: NO(W)HERE

25 nov| 19 h Entrada gratuïta

En una fonda reflexió sobre l!experiència transmigratòria, l!arrelament i la política identitària, Natalia Barraza qüestiona els paràmetres considerats inamovibles en la construcció d!un mateix per obrir-los de cara al futur. I per fer-ho, presenta una instal·lació escènica que es construeix davant els ulls de l!espectador i juga amb els dispositius de projecció, llum, reflexos i ombres.

IF BARCELONA AL TEATRE PRINCIPAL TERRASSA

JAVIERA GAZITUA MÍOPE

(OBERTURA DE RESIDÈNCIA)
13 nov | 18 h Entrada gratuïta

“Míope’ és un espectacle sobre la incapacitat de veure el món en termes de l’altre. Sobre l!angoixa de tractar de satisfer l!oceànic amb tot el que és discret. Sobre el fet de viure amb un infern diminut lligat al braç. El viatge escènic porta l’espectador a una relació amb un espai ple d’imatges entrevistes, de fantasmagories emocionals, i en última instància l’anima a explorar una relació amb quelcom que ja no hi és, o amb una empremta que ja només ens pot parlar de nosaltres mateixos.

IF BARCELONA AL MUSEU INTERNACIONAL DEL TITELLA DE CATALUNYA – TEIA MONER (MIT)

TADEUSZ WIERZBICKI: UN ESTUDI EN CAOS · INFLAMACIONS

26 nov | 16:30 h
Més informació i reserves a www.ifbarcelona.cat

En aquesta creació, la pantalla es converteix en un instrument visual que juga amb l’atzar i la música de les formes. Veurem com a la pantalla es creen figures que canvien de forma i de color amb els fenòmens de polarització de la llum i les forces electroestàtiques.

TALLERS IF BARCELONA

MARC VILANOVA

LLUMS | SO | PROJECCIÓ (TALLER)
5 i 6 nov | De 10 h a 14 h i de 15:30 h a 19:30 h Teatre principal (Sala d!assajos), Terrassa
Més informació i inscripcions a www.ifbarcelona.cat

En aquest taller pràctic s!explorarà el potencial de la llum en l’espai escènic: colors, ombres, reflexos… així com tota la tècnica que hi ha al darrere. Hi haurà una introducció al software Max/MSP i es treballarà amb materials com el led digital, la llum incandescent, la fibra òptica, el làser, la il·luminació de teatre, miralls, filtres i projeccions. L!objectiu és aprendre a sincronitzar-ho i controlar-ho tot de forma orgànica sense tenir un ordinador en escena. Els alumnes desenvoluparan petits projectes durant el taller.

KARIM DAKROUB

TITELLES I TRANSFORMACIÓ SIMBÒLICA (TALLER)
Del 14 al 18 nov. (Mostra oberta 19 nov | 19 h)
Museu Internacional del Titella de Catalunya – Teia Moner, Can Falguera. C/ Can Mas, 1-3, Palau-Solità i Plegamans.
Més informació i inscripcions a www.ifbarcelona.cat

Aquest curs ofereix una formació especialitzada amb un model psicosocial basat en els titelles per a monitors, animadors socials, artistes o titellaires interessats a treballar en camps de refugiats o en poblacions migrants amb problemes o traumes relacionats amb la violència i l’assetjament. El model desenvolupat per Dakroub es basa en un enfocament destinat a reforçar la resiliència dels beneficiaris finals. Curs organitzat conjuntament per al MIT– Teia Moner, la revista Titeresante i IF Barcelona.

JULIANA NOTARI- Cia Marionete Livre (Brasil): MÍNIMA ÀNIMA. CREACIÓ DE TITELLES EN MINIATURA

26 i 27 nov
Espai La Bayka, Carrer de Buenos Aires, 19, L!Hospitalet de Llobregat Més informació i inscripcions a www.ifbarcelona.cat

En aquest taller intensiu de creació de titelles en miniatura, l!artista brasilera fomenta la connexió corporal i subjectiva amb la matèria triada per a la composició de la forma, la textura, la dramaticitat i la gestualitat. La formació forma part de la Pedagogia de la Marioneta Lliure, desenvolupada per la mateixa Juliana Notari, de la cia. Marionete Livre, que treballa amb tres eixos primordials: pell, ulls i cor. Una producció de La Pupila Produccions – Lambescola i Marionete Livre en col·laboració amb IF Barcelona.

FEDERICA PORELLO

LA DANSA D!OBJECTES (TALLER)
29 i 30 nov
Sala d!assajos del Teatre Principal, Terrassa
Més informació i inscripcions a www.ifbarcelona.cat

El concepte de “Dansa d’Objectes !es basa a fer ballar l’objecte i donar una concreció al moviment. Un diàleg entre les propietats físiques de l’objecte i les accions. Aquest taller impartit per Porello ofereix les eines d’improvisació i regles de joc amb objectes que aporten llibertat d’interpretació per enfortir l’individu, la singularitat i el potencial expressiu. Es tractaran temes com la musicalitat del gest, la precisió del moviment, el silenci i el diàleg entre l!experiència sensorial, l!imaginari i les emocions.

Més informació i inscripcions
www.ifbarcelona.cat
info@ifbarcelona.cat