(Marioneta de Walter Oberholzer, Stadtmuseum de Múnic)

Institut del Teatre, del 14 al 16 de novembre de 2018

El Festival de teatre visual i titelles IF Barcelona, de caràcter bienal (el festival d’exhibició serà el novembre de 2019), presenta aquest any, dins el marc de les activitats acadèmiques i en col·laboració amb l’Institut del Teatre, el simposi ‘Figura i cos’, el curs ‘Ensenya’m una història’ i un espectacle a la Sala Hiroshima de Barcelona.

El simposi ‘Figura i cos. Dramatúrgies de l’objecte figuratiu’ se celebrarà els dies 14, 15 i 16 de novembre.

Seguint el que serà el tema desenvolupat durant el bienni 2018-2019, el tema de recerca d’aquesta trobada acadèmica serà la figura humana i la seva representació, la seva presència en escena i la seva significació. Hi participaran els ponents Constanza Brncic, Alfons Zarzoso, Roberto Fratini, Anna Ivanova, Joëlle Noguès i Lluís Graells. La recepció de comunicacions ja està oberta: podeu enviar un resum de com a màxim 250 paraules a info@ifbarcelona.cat o bé cescmartinez@ifbarcelona.cat. El termini de presentació s’acaba el 28 de setembre.

Per presentar una comunicació al simposi, caldrà abonar una inscripció de 60 euros, 35 per als socis d’UNIMA, estudiants de l’IT i aturats. L’assistència té un cost de 30 euros (2o per als col·lectius esmentats i socis de la revista Putxinel·li).

La resolució de propostes admeses es publicarà el 7 d’octubre del 2018.

Cap buit. Gabinet de Curiositats de Jan Švankmajer. Exposició Metamorfosis, CCCB, 2014.

El cos com a objecte escènic

De la pantomima a Edward Gordon Craig, d’Oskar Schlemmer a Tadeusz Kantor, de l’impacte d’Auschwitz fins a propostes com les de Gisèle Vienne o Marcel·lí Antúnez, el cos de l’actor ha tendit a convertir-se o ha estat directament substituït en escena no pas per allò que representa sinó per allò que és en essència: una màscara, un titella, una carcassa, un mer contenidor de contingut voluble, eteri. És aquí on les propostes de la modernitat occidental es trobaren amb el teatre arcaic, els rituals, les pròpies tradicions barroques i la pervivència, a la perifèria del món industrial, d’un univers simbòlic i performatiu titllat d’exòtic.

Exòtic, salvatge, grotesc o ambigu, el cos humà es presenta davant nostre com una figuració de la nostra pròpia manera de veure —i potser entendre— el món.

Dramatúrgies de la figura

L’any 2015 iniciàvem IF Barcelona posant l’accent en el que vam anomenar les Figures del desdoblament com a manera de representar l’alteritat. Enguany volem incidir en l’estudi de la representació figurativa. El Figurentheater, com a modalitat escènica que no deixa de desenvolupar un itinerari propi cada cop més variat i especialitzat al mateix temps, obre preguntes que cal abordar des de l’òptica de diversos coneixements acadèmics.

Es tracta d’un viatge de tornada de l’abstracció a allò concret de l’objecte simbòlic: la corporeïtat, la carnalitat i la forma que explícitament mostren que el tema de la representació és l’humà. ¿Aquesta figura, retornada del món de l’objecte, pot operar una escriptura escènica capaç d’explicar allò que en paraules és gairebé inexplicable? Pot fer-ho, de manera eficaç, en el món tecnològic i virtual del segle XXI? I com?

I·lustració de Ralph McQuarrie per al llibre d’Isaac Asimov ‘Robot Visions’, 1989.

 

Elektra, La Fura dels Baus. Foto de Mats Backer.

Simposi internacional

La convocatòria és oberta a participants de tot el món, de la mateixa manera que les aportacions dels ponents permet atendre els aspectes teòrics del teatre de figures des d’una perspectiva global.

Tant les comunicacions orals com els articles es podran presentar en català, castellà i anglès, en consonància amb les llengües de publicació de la revista Estudis Escènics.

Sant per vestir, segle XVIII, Lisboa.

Publicació d’articles

La revista indexada Estudis Escènics publicarà els articles del simposi Figura i cos després del procediment habitual d’avaluació. Els i les investigadores interessades a publicar el seu treball poden presentar els articles seguint els criteris indicats (vegeu normes de presentació aquí). La publicació està sotmesa a l’aprovació del consell avaluador i és independent d’haver fet una comunicació oral en el simposi.

 

Curs de l’artista russa Anna Ivanova: ‘Ensenya’m una història’.

Una de les grans referències europees del teatre visual, d’objectes i de titelles, directora de nombrosos muntatges en diferents països i professora a Sant Petersburg i a l’escola Turku AZkademy of Arts de Finlàndia. Es tracta d’una formació sobre construcció dramatúrgica a partir de figures, és a dir a convertir la història (el relat) en espectacle visual. El curs es farà del 19 al 23 de novembre de 2018 en horari intensiu. IF Barcelona becarà els artistes, professionals o estudiants que estiguin interessats a assistir-hi. Les places són limitades. Les persones interessades, ja poden enviar currículum i motivacions per prendre part en aquesta formació a info@ifbarcelona.cat o cescmartinez@ifbarcelona.cat.

Anna Ivanova.

 

Aquestes activitats són fruit d’una línia de col·laboració entre l’Institut del Teatre i IF Barcelona per donar visibilitat, desenvolupar i enfortir el sector del teatre de figures, visual i d’objectes (globalment, teatre de titelles). Igual que en l’edició de l’any passat, l’objectiu és crear vincles entre la praxi de la creació artística i la recerca escènica des de l’àmbit acadèmic.

Igualment es presentaran els projectes en curs de les residències promogudes per IF Barcelona en l’espai L’Estruch, de Sabadell.

Pel que fa a espectacles, malgrat que aquest any no sigui d’exhibició, IF Barcelona presentarà la següent producció:

‘We Wood’, de Federica Porello, a la Sala Hiroshima. Espectacle en residència durant aquests últims dos anys dins IF Barcelona, i en col·laboració amb el Centre Odradek, de Toulouse (França). Dates a confirmar.