Rècord històric d’assistència a la Fira de Titelles de Lleida: més de 35.000 espectadors omplen tots els espais programats. La nova direcció de la Fira, encapçalada per Oriol Ferré Samon i Elisabet Vallvé Agustí, que van tenir la difícil tasca de mantenir el seu creixent èxit després del decés de Julieta Agustí, no sols han aconseguit el seu objectiu sinó que l’han superat amb escreix. Més endavant hi haurà ocasió de fer el balanç detallat, un cop es valorin els resultats, però de moment es pot dir que la Fira es reafirma con una de les trobades titellaires més importants del país.

Errabundo Pelele
Roberto Alonso, de Errabundo Pepele, al carrer de Lleida. Foto de Xavier Minguella.

Especialment reeixida ha estat la relació entre professionals i programadors, molt acurada per la direcció –més de 300 professionals han assistit als diferents espectacles, propiciant la contractació de les companyies. En aquest sentit, l’Espai PRO ha esdevingut un punt d’intercanvi essencial i un espai per a la contractació dels espectacles que s’han programat a la Fira de Titelles de Lleida.

Les activitats paral·leles també han gaudit d’una gran afluència de públic i professionals. També el públic s’ha bolcat més que mai en la vessant popular i de festa de la Fira, adquirint les entrades amb més antelació que mai. El fet que fos una cap de setmana de pont ha facilitat acudís a Lleida públic vingut d’arreu de Catalunya.

Fira de Titelles de Lleida
Actuació al carrer. Foto de Xavier Minguella.

Avui dilluns encara s’ha realitzat la darrera actuació, a la planta de pediatria de l’Hospital Arnau de Vilanova, a càrrec d’Errabundo Pelele i el seu espectacle Paseando a Errabundo Pelele a les 10.30 h. Una aquesta actuació no oberta al públic, però sí als periodistes i altres interessats.

Fira de Titelles de Lleida
Actuació de Paz Tatay amb Los funestos esponsales de Don Cristóbal. Foto de Xavier Minguella.

En l’acte de clausura, a càrrec de Guillem Albà (un dels espectacles que més han sonat durant la Fira), s’han lliurat els Premis Drac d’Or. Vet aquí la relació dels mateixos:

PREMIS DE LA FIRA DE TITELLES

Reunits com a jurat del 5è certamen dels Premis de la Fira de Titelles les següents persones:

• Manuel Gonzalez, de la Feria de Teatro de Castilla y Leon
• Isaac Vila, del Festival Grec
• Joan Lluís Bozzo, director de la Companyia Dagoll Dagom
• Jordi Fondevila, director, dramaturg i gestor cultural independent
• Ramon Molins, Predident de la TTP

Han arribat al següent veredicte:

• DRAC D’OR DE DRAMATÚRGIA:  

A l’obra Adiós Bienvenida, de la companyia Mimaia Teatro, per la seva gramàtica multidisciplinària que engloba diferents tècniques expressives i diferents sensibilitats interpretatives.

Mimaia Teatre
Dora Cantero, de Mimaia Teatre, en Adiós Bienvenida.

• DRAC D’OR D’INTERPRETACIÓ:

A Pelele, per l’obra Los funestos esponsales de Don Cristóbal, per l’excel·lència de la seva interpretació, l’ús de la música en directe i la bona connexió amb el públic.

• DRAC D’OR D’ESCENOGRAFIA:

A l’obra Ârtica, de la companyia Ponten Pie, per la transgressió del concepte espacial en l’escenografia, que involucra l’espectador en l’acte creatiu.

• DRAC D’OR A LA PROPOSTA INNOVADORA:

A l’obra O quadro de uma familia, de la companyia Pigmalião Escultura que Mexe, per la multiplicitat de lectures que proposa i la seva originalitat i transgressió temàtica. També es valora la capacitat de tensió dramatúrgica i la gosadia del seu llenguatge formal.

Quadro de uma familia
Imagen de “Quadro de uma familia”

• DRAC D’OR AL MILLOR ESPECTACLE: 

A l’obra [hullu], de la companyia Blick Théâtre. Per la qualitat general de la posada en escena i la seva rigorosa exigència tècnica i artística en la seva representació i el seu procés de creació.

PREMIS DELS ESPECTADORS

Reunits com a jurat del 15è certamen de Premis de l’Espectador al millor espectacle de carrer, les següents persones:

• Rosa Roig, membre de l’Associació d’Espectadors del Centre de Titelles de Lleida.
• Rosa Mari Querol, membre de l’Associació d’Espectadors del Centre de Titelles de Lleida.
• Amat Baró, membre de l’Associació d’Espectadors del Centre de Titelles de Lleida.
• Gloria Vilanova, membre de l’Associació d’Espectadors del Centre de Titelles de Lleida.

Han arribat al següent veredicte:

• DRAC D’OR DELS ESPECTADORS, AL MILLOR ESPECTACLE DE CARRER

A l’obra Marabunta, de la companyia Guillem Albá & The All In Orchestra. El seu nom ho diu ben dit: és un espectacle total! Dinàmic, proper, professional… Però aquí no acaba l’arsenal; atrevit, original i divertit. En Guillem i companyia són un tsunami de bon rotllo i alegria.

Guillem Albà
Guillem Albà i el seu conjunt.

PREMIS DE LES AUTONOMIES  

Reunides com a jurat del 6è Certamen dels Premis Autonomies, les següents persones:

• Mª Angeles Garcia, del Consorcio Cultural d’Albacete
• Eduardo López, de l’Auditorio Municipal de Medina del Campo
• Pepe Bable, del Festival de Teatro Iberoamericano de Cádiz
• Toni Valesa, de la Universitat Jaume I
• Albert Argimon, Ajuntament de les Franqueses del Vallès

Han arribat al següent veredicte:

• DRAC D’OR DE LES AUTONOMIES:

A l’obra Los funestos esponsales de Don Cristóbal, de la companyia Pelele, per contribuir a la contemporaneïtat dels titelles respectant les característiques i la idiosincràsia de lo tradicional.

Pelele, Paz Tatay
Don Cristóbal i la Mort, de Paz Tatay, de la companyia Pelele.

PREMI FESTIVALS INTERNACIONALS

Reunides com a jurat del 4t certamen les següents persones:

• Ajda Rooss, de l’International Puppet Festival Lutke (Eslovènia)
• Alain Benzoni, d’Au Bonheur des Mômes (França)
• Anne Decourt, de ReciDives, festival de marionetes et formes animées (França)
• Anne-Françoise Cabanis, del del Festival Mondial des Téâtres de Marionnettes (França)
• Eveline Gfeller, del Figura Theater Festival (Suïssa)

Han arribat al seguent veredicte:

• DRAC D’OR DELS FESTIVALS INTERNACIONALS

Quadro de uma familiaA O quadro de uma familia, de la companyia Pigmalião Escultura que Mexe per la força de la seva proposta, amb un tema que abasta d’Edip a Freud, una curada posada en escena i creació sonora i, per la seva fantàstica tècnica de manipulació.