Del 24 al 28 d’octubre de 2016, l’IF Barcelona i l’Institut del Teatre proposen un curs intensiu de disseny i realització d’artefactes per el teatre de carrer a càrrec del gran artista, inventor i titellaire mexicà Iker Vicente. El curs es farà a les instal·lacions del Institut del Teatre de Barcelona i tindrà com a cloenda una representació a les Rambles de Barcelona, en col·laboració amb l’Arts Santa Mònica i el festival IF Barcelona. La part d’animació del curs anirà a càrrec de Jacqueline Serafín.

Curso Iker Vicente

Com diu Cesc Martínez en l’article a Titeresante que li va dedicar (veure aquí), Iker Vicente és un artista transfronterer. El seu treball creua la línia de les arts plàstiques amb el teatre realitzant diversos trajectes d’anada i tornada. Després va del petit format als grans esdeveniments i de la interpretació amb actors a la manipulació de figures passant per la construcció de màquines i artefactes autòmats. Basat en la seva formació en belles arts, fa escala al teatre i sobrevola el pallasso de tradició soviètica, recull alguns traços de filferro i una mica de la concepció espacial d’Alexander Calder, per a proveir-se després en el teatre de màscares i endinsar-se en les profunditats del titella.

Curso Iker Vicente

Informació del curs:

1. A qui s’adreça:

El curs es dirigeix a estudiants i professionals de les arts escèniques, els titelles, les arts plàstiques i l’escultura, la mecànica, les joguines i inventors en general que vulguin aplicar els seus dissenys a les arts escèniques que es desenvolupen en espais d’acció i intervenció públics com carrer.

2. Docents/professionals:

Iker Vicente.

Artista plàstic, titellaire, inventor. Va fer estudis d’Arts Plàstiques a l’Escola Nacional de Pintura, Escultura i Gravat (ENPEG) “La Esmeralda” (Mèxic). El seu treball se centra en el moviment, les tecnologies rústiques i l’humor en la quotidianitat. Tenint el dibuix com a eix fonamental, construeix instal·lacions activades per l’espectador d’una banda, titelles i artefactes teatrals per l’altre. En els seus treballs solen conviure mecanismes poc ortodoxos amb referències a la cultura popular. El seu treball ha estat exposat a Mèxic, Canadà, Colòmbia i la República Txeca, en museus, galeries i intervencions públiques. Ha realitzat residències artístiques al Canadà, Polònia i França. La seva obra forma part de col·leccions de museus com el Centre Internacional del Titella a Tolosa, Espanya. El Museu Nacional de la Titella de Huamantla, Tlaxcala i el Museu d’Art de Sonor. Com a dissenyador d’artefactes i titelles col·labora en posades en escena de cambra i en espectacles per carrer de gran format. Ha estat becari del FONCA en tres ocasions, actualment és membre del Sistema Nacional de Creadores de Arte de Méjico (SNCA).

Jacqueline Serafin.

Ciudad de México,  1977. Artista escènica.

Va realitzar estudis professionals d’actuació a l’Escola Nacional d’Art Teatral (ENAT), de l’Institut Nacional de Belles Arts (INBA). A més ha realitzat estudis de perfeccionament actoral amb Ludwig Margules, de tècnica corporal en Mime Omnibus de Montreal i en el Diplomat de Teatre del Cos, entre d’altres espais de formació contínua. És fundadora de LA LLIGA / Teatre elàstic on s’exerceix com a actriu i directora d’escena, a més ha realitzat les adaptacions de les obres “A la deriva, Joc” a partir de les aventures d’Huckleberry Finn de Mark Twain i de “La Calaixera” a partir de contes clàssics. Com a actriu ha participat en posades en escena de teatre i dansa des de 1999, amb diferents directors i companyies. Ha exercit com a professora de teatre, expressió corporal i foment a la lectura, principalment amb nens i joves. El seu treball s’ha presentat en fòrums de Mèxic i d’un altre països com Espanya, Estats Units, Polònia, Itàlia i Xile. Ha estat becària del Fons Nacional per a la Cultura i les Arts (FONCA) al programa Creadors Escènics. És directora escènica del projecte “Les Bèsties Dansen, o ‘El Sigiloso Conjuro de lo Salvaje”. Els seus interessos se centren en la relació entre el teatre corporal amb el teatre d’objectes i figures en contextos no convencionals.

Curso Iker Vicente

3. Programa: Consulteu el programa adjunt

4. Tipus de curs: Certificat (Institut del Teatre)

5. Dates: De dilluns 24 d’octubre al divendres 28 d’octubre 2016

6. Total hores: 36h.  (5 dies de 6 hores a taller i 2 dies d’assaig (3 hores cada dia) de l’espectacle que es presentarà a la Rambla de Barcelona).

Curso Iker Vicente

7. Horari:  

El curs es concentra en una setmana i l’horari és de dilluns a divendres de 12.00 a 14.00 h. i de 16.00 a 20.00 h. (dos dies). Les dues sessions de tarda són per a fer assaig i està pendent de determinar. L’horari de tardes es concretarà en el moment d’obrir la inscripció del curs.

El total d’hores del curs es reparteix per tant en 30 h. de lectives i 6 h. d’assaig per a la presentació pública dels personatge-artefactes en el context del Festival IF Barcelona 2016 en una presentació per a les Rambles de Barcelona.

8.  Modalitat: presencial

9.  Lloc d’impartició: Institut del Teatre

10. Preu: 175,20 € (+ 17 / euros assegurança. Només alumnes externs).

11.  Descomptes: graduats i professors IT 20% de descompte

12.  Terminis d’inscripció:  

El plaç d’inscripció és del 8 de setembre a l’11 d’octubre 2016.

13- Inscripció:

– Documentació obligatòria per a inscriure’s (només alumnes externs):

1. Fotocòpia DNI, passaport o targeta de residència

2. Full d’inscripció (clicar)

4. Currículum vitae

Enviar a Sec_acad.it@institutdelteatre.cat

o presencialment a Secretària Acadèmica de l’Institut del Teatre. Horaris: Matins, de dilluns a divendres de 10.30 a 14.30 h. Tardes, de dilluns a dijous de 15.30 h a 17 h. Tel. 93 227 39 55. Institut del Teatre: Plaça Margarida Xirgu, s/n. 08004. Barcelona. Telèfon general: 93 227 39 00. www.institutdelteatre.cat
formaciocontinuada@institutdelteatre.cat

14. Matrícula: 17,18 i 19 d’octubre 2016

15. Places: mínim 18 alumnes. Màxim 30 alumnes

16. Procés de selecció: Per CV

17.  Contacte i consultes específiques:

Alfred Casas, casasma@institutdelteatre.cat  Department de Disseny Escènic IT i Department d’Interpretació.

18.  Consultes generals Escola de Postgrau Institut del Teatre: formaciocontinuada@institutdelteatre.cat

Programa

El taller es planteja com un espai per a l’experimentació i l’intercanvi de coneixements amb l’objectiu de dissenyar, realitzar i manipular els personatges-artefactes realitzats.

La particularitat del taller proposat és que els titelles fets pels participants s’integrin en el projecte “Las Bestias Danzan, o el sigiloso conjuro de lo salvaje” de La Liga, teatro elástico, que es presentarà dies després del terme del taller a les Rambles de Barcelona, en el marc del Festival IF Barcelona.

Les figures mòbils construïdes formaran un conjunt de petites construccions que recorden d’alguna manera a diversos animals, els quals conviuran amb els llops i el cérvol personatges ja construïts per a l’espectacle de la companyia.

Metodologia

El curs es divideix en dues parts: als matins es treballarà en el disseny i construcció (quatre hores), a les tardes l’animació (dues hores.). És desitjable que els participants desenvolupin ambdues activitats, però es podria participar només en una d’elles.

Per a la invenció dels titelles treballarem a partir de diferents processos de desenvolupar l’escultura, apropant-nos constantment a elements propis de la mecànica i de les múltiples tradicions de l’art del titella i establint ponts amb altres manifestacions com el món de les joguines, els objectes rituals, les màscares, les màquines, els mòbils, la instal·lació o les escultures cinètiques.

Per l’animació dels mateixos treballem fent una transposició de l’expressivitat del cos humà i les tècniques d’actuació de teatre físic als titelles, posant especial èmfasi en l’expressivitat animal.

Iker Vicente desenvoluparà el procés de treball del curs en base a:

1. L’anàlisi atenta dels materials, de la seva capacitat de transformació i articulació. Considerant el material no com un receptacle passiu de les nostres idees, sinó com a interlocutor actiu, que proposa i sempre enriqueix.

2. De suggerir la pràctica, produir, transmetre i / o combinar moviments orgànics, mecànics i aleatoris que donin forma al caràcter d’un personatge-artefacte.

El disseny i construcció dels titelles-artefacte partirà de:

1. L’anàlisi de materials i objectes proveïts pels participants.

2. L’anàlisi de diverses dinàmiques animals, escollint entre animals voladors, reptadores, caminants, nedadors.

3. Els principis bàsics de la palanca i altres màquines simples.

4. L’anàlisi de la lògica del conjunt

5. L’estudi de treballs d’artistes.

Aquestes anàlisis es faran des de l’observació, la verbalització i sobretot des del dibuix. La construcció s’estructura a partir de la següents elements:

1. Elements que donen estructura (el dibuix tridimensional): bambú, fleix metàl•lic, filferros de diversos tipus tires plàstiques, tires d’alumini.

2. Elements predeterminats per a ser integrats a l’assemblatge (objectes): objectes de molt diversa naturalesa que es puguin integrar al la construcció

3. Elements s’articulen amb peces entre si (encaixos, articulacions, mecanismes): cargols, frontisses, rodes, bandes, politges, ressorts, peces de cuir, tela, metall, corda, fusta, etc.

4. Elements que relacionen el titella amb el manipulador (comandaments i suports): vares i tubs diversos (bambú, metàl·lics, de fusta, plàstic). Cordes i cordons, cables metàl·lics).

5. Elements que generen plans, superfícies i textures: teixits, papers, pells, plomes, plàstics, fibres, etc.

Curso Iker Vicente